ROMÀ RIBERA. EL DINERET DE LA SANTA CREU

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

El dineret de la Santa Creu, de Romà Ribera.

La jove senyora es mira les nenes que li demanen diners.

Les dues nenes.

L’acompanyant de la senyora se les mira encuriosida.

 

Romà Ribera Cirera (1849-1935) va ser un pintor barceloní especialitzat en pintures de gènere.

Es va formar a l’Escola d’Arts i Oficis de Barcelona (Escola de la Llotja) i a l’Acadèmia de Pere Borrell.

El 1873 va viatjar a Roma on va romandre durant tres anys per perfeccionar la seva tècnica de dibuix i pintura en el Cercle Internacional de Belles Arts. Allí va entrar en contacte amb Marià Fortuny qui va influir en la seva obra pel caràcter preciosista de les seves pintures.

Una vegada format i atret per l’ambient de París, es va instal·lar en aquesta ciutat el 1877, presentant la seva obra que va ser molt ben acollida a l’Exposició Universal de 1878.

Per ell va ser aquesta una època en la que va retratar actes socials i moments de la vida de la gent de classe elevada (encara que no només d’aquesta classe). L’estratègia el va fer famós i va poder retratar els costums, el nivell de vida i els objectes de luxe de les cases dels seus clients.

La seva tècnica realista va cridar l’atenció del marxant Goupil qui va adquirir els drets de producció de la seva obra i el va promocionar en els mercats internacionals.

El 1889 va tornar a Catalunya establint-se definitivament a Barcelona.

Una part interessant de la seva producció és la representació de figures femenines i escenes de carrer. El seu valor rau, a part de en les qualitats de dibuix i color, en la capacitat que tenia per la captació d’un moment determinat.

Sobre les figures femenines emprava matisacions delicades amb una paleta rica en tons i coloracions dominant les gammes càlides, característica comuna en la seva obra.

Com a exemple d’aquestes qualitats en la seva pintura de gènere, tenim el quadre titulat El dineret de la Santa Creu.

En ell tracta un tema que ve de molt lluny, el dels donatius. En aquest cas, és la capta que feien nois i noies el dia de la Santa Creu, el 3 de maig, anant en corrua per les cases amb un platet ple de pètals de rosa i cantant en entrar a cada casa: El dineret de la Santa Creu, qui no paga no va al cel; a les dotze de la nit, el dimoni sota el llit. Però quan s’adreçaven especialment a una dona, el que cantaven era Senyora hermosa, senyora hermosa, vostè que té la cara com una rosa, un dineret per la Santa Creu.

Sens dubte, això és el que li han hagut de cantar aquestes dues nenes a la jove senyora que se les mira amb un aire com de certa sorpresa mentre una de les noies li aproxima un pom de flors amb l’esperança de que el dineret acabi a la cistella.

El quadre pertany a la col·lecció de l’entitat financera Crèdit Andorrà.

 

Romà Ribera, un dels millors especialistes catalans en pintura de gènere de la seva època.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: