WALTER KEMPOWSKI. TODO EN VANO

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

 

Prusia Oriental, gener de 1945. Ha començat l’èxode dels alemanys que fugen cap a l’oest de l’Exèrcit Roig que s’aproxima. En el seu camí, molts d’ells trobaran refugi a Georgenhof, la privilegiada finca on Katharina von Globig viu, en absència del seu marit, amb el seu fill Peter i una tia llunyana molt entremetedora. Eberhard von Globig, el marit de Katharina, oficial especialista de l’exèrcit alemany, està servint a Itàlia lluny de les bombes.

Per la mansió desfilaran persones de variats orígens: un aristòcrata bàltic, un economista, una violinista nazi o fins i tot un pròfug jueu. Cada un dels testimonis d’aquests visitants revelen un punt de vista diferent sobre la guerra, el nazisme, l’enemic o el futur. A la casa ressonen així les opinions dels alemanys sobre la seva pròpia història mentre la tragèdia es va aproximant sobre la família von Globig.   

Todo en vano no és una novel·la nova perquè el seu autor Walter Kempowski la va publicar a Alemanya el 2006, però fins fa pocs mesos era una obra inèdita per nosaltres -tret de què algun poliglot hagués comprat la versió original en alemany-. Estranya que hagi trigat tant a traduir-se tenint en compte la qualitat de l’obra i que Kempowski és un dels grans escriptors alemanys de la segona meitat del segle XX.

Aquesta ambiciosa novel·la està considerada una fita literària per l’exploració que fa d’un període de la història alemanya que no ha sigut massa publicitat en la literatura d’aquell país. La rica panoràmica de Kempowski retrata magistralment, sense judicis i amb rigor documental, el patiment, les complicitats i les negacions del poble alemany davant la caiguda del Tercer Reich.

Té les arrels en el millor de la narrativa contemporània: el coneixement profund dels éssers humans que genera tota una galeria de personatges complexes que deixen petjada, la seva capacitat per donar simbolisme als detalls i la magistral recreació d’un ambient de por i incertesa.

La presa de distància permet a l’autor abordar la guerra en una de les facetes més inquietants: l’ambigüitat, perquè en el front tot és blanc o negre, amics o enemics, però a Georgenhof el color que predomina és el gris: fins i tot amagar una nit un jueu no sembla que sigui tan greu, almenys ho sembla.

Aquesta no és una novel·la maniquea ni molt menys tòpica. Els personatges són reals i tants com punts de vista interessa a l’autor aflorar. Els trossos de vida que descriu mostren la realitat des de diferents perspectives, diverses realitats d’un sol fet.

Fins i tot la pròpia mansió Georgenhof és també gairebé un personatge; així, en el primer capítol, Kempowski descriu amb rigor els espais i els seus objectes, amb l’objectiu de traslladar al lector la seva atmosfera decadent, però que guarda els detalls del seu passat d’esplendor. No és sols un exercici literari: cal situar correctament el lector en el lloc que atreu a aquells que fugen de la catàstrofe en mig de l’implacable hivern prussià.

Essent tantes les novel·les amb el tema de l’Alemanya nazi, convé remarcar que aquesta és singular i notable.

 

Walter Kempowski (1929-2007) va ser un dels més importants autors alemanys de la segona meitat del segle XX.

Després d’establir-se a Hamburg una vegada acabada la guerra, el 1947, durant una visita a la seva mare a Rostock, la seva ciutat natal i en aquell moment sota control militar soviètic, va ser detingut per la NKVD (la policia secreta soviètica) i acusat d’espionatge. Un tribunal militar soviètic el va sentenciar a vint-i-cinc anys de presó dels que a Bautzen va acabar complint vuit. Després del seu alliberament i ja de nou a l’oest, va estudiar pedagogia i va esdevenir mestre de primària.

El seu primer èxit com escriptor va ser la novel·la Tadellöser & Wolff (1971), que pertanyia a la seva celebrada sèrie de novel·les Deutsche Chronik. En els anys vuitanta va començar a treballar en un ambiciós projecte, Das Echolot, en el que va reunir testimonis de primera mà, diaris, cartes i memòries sobre la segona guerra mundial que va organitzar en deu volums publicats al llarg de vint anys. Aquesta monumental obra està considerada com un clàssic modern.

Todo en vano, la seva novel·la més destacada i un èxit de vendes a Alemanya, va ser publicada per primera vegada el 2006 i ha obtingut un gran reconeixement internacional.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: