BENJAMIN GOUTTARD. LEDA i EL CIGNE

– O – O – O – O – O – O – O – O – O-

Leda i el cigne, per Benjamin Gouttard.

El gramòfon aproxima en el temps un mite grec.

Primer pla de Leda.

 

Parlem del pintor realista francès Benjamin Gouttard.

Quan Gouttard va conèixer, sent molt jove, a l’artista rus Sergei Tziganov, va tenir clar que havia d’explorar l’art acadèmic. Tziganov estava residint, com Gouttard, a la ciutat francesa de Saint-Etienne i li va ensenyar els fonaments del dibuix i la pintura, aprenentatge que va marcar la carrera de Benjamin.

Posteriorment, Gouttard es va mudar a Itàlia, i allí va poder conèixer de primera mà l’obra de grans mestres: Donatello, Leonardo, Michelangelo i Rafaello, i va estudiar a l’Angel Academy of Art de Florència, ciutat en la que continua residint.

Una de les seves obres és Leda i el cigne que es basa en un antic mite de la Grècia clàssica. Segons la mitologia, Leda era filla de Tèstio, rei d’Etòlia, i estava casada amb Tindàreo. Un dia, el capriciós deu Zeus la va veure i la va desitjar, així que va baixar de l’Olimp adoptant la forma de cigne fingint ser atacat per una àguila perquè Leda li donés empara, cosa que el déu va aprofitar per posseir-la.

En el Renaixement italià aquesta història va agafar un to eròtic i les primeres pintures que es van fer mostren la parella clarament copulant, escena que difícilment s’hagués acceptat si en lloc d’un cigne aparegués un home, era l’excusa visual per mostrar sexe explícit. Fins i tot Michelangelo els va pintar fent l’amor, però com moltes altres obres no ens han arribat perquè van ser destruïdes en diversos moments de la història per considerar-les inapropiades i solament en disposem de còpies malmeses o gravats. Més recentment Salvador Dalí va pintar a Gala com Leda i ell es va voler reconèixer com el cigne en la seva obra Leda atòmica.

Benjamin Gouttard ens aproxima l’escena a fa aproximadament uns cent anys. Això ho aconsegueix representant un gramòfon davant Leda que sembla, amb esguard relaxat, estar contemplant-nos doncs mira cap a fora del quadre en un intercanvi de mirades.

No hi ha ninguna altra pista a part del gramòfon doncs el fons és totalment obscur, cosa que realça la representació de Leda coberta pel cigne.

El quadre és també un acurat retrat de la model doncs el jove pintor francès és un molt bon retratista.

Per cert, a Barcelona tenim obra de Gouttard perquè el Museu Europeu d’Art Modern (MEAM) va adquirir un quadre d’aquest artista realista per afegir-lo a la seva col·lecció.

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: