ALESSANDRO PUTTINATI. MASANIELLO

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Alessandro Puttinati. Masaniello.

Primer pla de Masaniello.

La imatge desprèn energia.

Primer pla lateral.

 

Parlem d’un escultor de Verona, Alessandro Puttinati (1801 – 1872).

Era fill de gravador i medallista, així que no és estrany que se sentís atret pel món vinculat a l’art i, en efecte, es va traslladar a Roma per fer-se deixeble de l’escultor Bertel Thorvaldsen.

Entre les obres més conegudes que ens ha deixat Puttinati (també apareix escrit Putinati) podem citar estàtues per la catedral de Milà, altres per San Carlo i Sant’Ambrogio a San Sinpliciano, el monument a Carlo Porta a Milà que va ser destruït durant la segona guerra mundial o el de Garibaldi a Luino, entre d’altres.

També va ser molt conegut per les seves estatuetes per escriptori que representaven els personatges que assistien als Salons de l’època.

No és la primera vegada que ens referim a ell. Si en un anterior article comentaven una doble escultura basada en dos personatges literaris, avui ho fem en relació a una que és la representació d’un personatge real: Masaniello.

Aquest era el sobrenom, el nom real era Tommaso Aniello d’Amalfi. Va ser pescador i, sobre tot, revolucionari napolità. Va esdevenir el cabdill de la rebel.lió produïda entre el 7 i el 16 de juliol de 1647 quan els napolitans es van aixecar contra les càrregues impositives decretades pel virrei espanyol. Concretament es tractava d’un impost sobre la fruita que era un aliment bàsic pels pobres. Masaniello es va posar al capdavant del moviment dit “el dels malcontents”.

Els rebels es van dirigir cap al Palau del virrei, Rodrigo Ponce de León, duc d’Arcos, que va haver de fugir de la seva residència.

La multitud, que cada dia aconseguia més armes i es feia més intractable i provocava més aldarulls, va escollir Masaniello com a capità general. Finalment, el virrei va haver de negociar amb Masaniello i va concedir totes les exigències als rebels.

Alessandro Puttinati assoleix una obra molt realista que capta la personalitat del representat: Masaniello està arengant la multitud i la seva imatge desprèn sensació de vigor i decisió, tal com correspon a algú que es va convertir en el líder d’un moviment social.

L’estàtua forma part de la col.lecció del Museo del Risorgimento, a Milà.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: