AUGUST SANDER AL PALAU DE LA VIRREINA

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Núvia camperola.

El circ.

El transportador de maons.

Secretària de Ràdio Alemanya Occidental.

Gitano.

El pintor Franz Wilhelm Seiwert.

Miner del carbó.

Cuiner.

Aturat.

El marchand d’art Sam Saltz.

Nens camperols.

 

El fotògraf alemany August Sander (1876 – 1964) va néixer en una comunitat agrícola i minera prop de Colònia. Era fill d’un fuster.

La seva introducció a la fotografia va arribar sent un adolescent mentre treballava com aprenent a les mines, quan un fotògraf visitant li va preguntar si volia fer-li de guia. I és així com va entrar en el món fotogràfic.

Tot i els seus antecedents tan modests i completament allunyats del món de l’art i la cultura, Sander es va involucrar en moltes idees d’avantguarda artística de l’època, entre ells, la Neue Sachlichkeit (Nova Objectivitat), un moviment dirigit pel seu amic, el pintor Otto Dix, que recolzava un retorn al realisme amb marcat caràcter crític en l’art.

El 1922 Sander va encetar una obra magna: Menschen des 20. Jahrhunderts (Gent del segle xx), que és el seu projecte més llegendari, un vast arxiu de retrats professionals i tipològics que reflecteix el teixit productiu de la societat alemanya entre la dècada del 1910 i mitjan dècada del 1950, entre la República de Weimar i l’ocàs del nazisme després de la Segona Guerra Mundial. Ell pretenia que fos “una imatge fisonòmica d’una època”.

Va incloure fins i tot elements marginals de la societat alemanya. Els gitanos i els aturats també van figurar a la seva obra, incorrent en la desaprovació del Patit Nacional Socialista. El 1936, els nazis van confiscar la publicació de la primera versió del projecte, Antlitz der Zeit (la cara del temps) i van destruir totes les planxes d’impressió.

Alguns anys més tard, Sander va deixar Colònia i es va traslladar a la relativa seguretat del camp emportant-se uns 10.000 negatius. Els altres 25.000 o 30.000 negatius van ser destruïts pel foc nazi abans de què els pogués portar a la seva nova residència.

El projecte va quedar inacabat a la seva mort el 1964.

Ara, al Palau de la Virreina, tenim l’oportunitat de veure una exposició sobre aquest projecte que constitueix la major panoràmica que l’Estat espanyol ha dut a terme sobre aquesta obra d’August Sander.

A més de les 187 fotografies organitzades segons els esquemes tipològics de Sander, s’hi inclou un conjunt d’obres de la sèrie «Estudis: l’ésser humà», pràcticament inèdita en l’àmbit museogràfic internacional fins ara. Es tracta d’imatges que mostren detalls de gesticulacions, mirades i postures, sobretot de les mans, de les persones retratades.

L’exposició, que presenta còpies modernes de gran qualitat realitzades a partir dels negatius de cristall originals en gelatina de plata, es completa amb un apartat documental que aplega cartes manuscrites de Sander, les carpetes elaborades a l’època per a algunes seccions, així com diversos materials bibliogràfics.

 

Aquest era August Sander. Tenim la possibilitat de veure l’exposició Gent del segle XX al Palau de la Virreina (La Rambla, 99) fins al 23 de juny.

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: