BERENICE ABBOTT A LA FUNDACIÓ MAPFRE

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

La periodista Janet Flanner.

Visió nocturna de Manhattan. 1932.

La borsa de Nova York. 1933.

Família novaiorquesa.

Exposició múltiple d’una pilota.

Sense sostre.

Forner.

Broadway amb vistes a Battery Park.

El fotògraf Eugène Atget.

Williamsburg Bridge.

 

Està tenint lloc a la Fundació Mapfre de Barcelona (Diputació 250, Casa Garriga Nogués) una exposició sobre la fotògrafa nord-americana Berenice Abbott (1898 – 1991).

La seva obra, una de les més captivadores de la fotografia dels Estats Units de la primera meitat del segle XX, va fer de pont entre l’avantguarda d’Europa i la creixent escena artística de la Costa Est nord-americana dels anys 1920 i 1930.

A Abbott li va costar sentir aviat interès per la fotografia com demostra el fet de que es va dedicar a estudiar escultura, primer a Nova York i després a París.

No obstant, en els anys vint va tenir l’oportunitat de col.laborar amb el fotògraf Man Ray i això li va canviar la vida.

A través de Ray va conèixer un altre fotògraf, el francès Eugène Atget amb qui treballaria intensament. Ell li va transmetre les seves maneres de fer fotografia documental i la relació que van mantenir duraria fins la mort del francès el 1927.

L’obra d’Abbott és un reflex de la seva gran habilitat per identificar i retratar els canvis del seu entorn. En conjunt, les seves fotografies constitueixen un excepcional retrat de la modernitat de les primeres dècades del segle XX, idea sobre la qual pivota la mostra. A més, Abbott no solament retratava la modernitat sinó que ella mateixa era una dona trencadora, al marge de convencionalismes professionals i personals: retratava dones amb un look masculinitzat com no s’havia vist abans; feia acrobàcies per prendre imatges sorprenents de l’arquitectura novaiorquesa i se submergia en les parts més fosques de la ciutat amb els sense sostre i en els barris més marginals, cosa que també trencava els convencionalismes de l’època pels llocs on es ficava. Per això, Abbott va arribar a dir de sí mateixa que: “No soc una noia decent. Soc fotògrafa i vaig a qualsevol lloc”.

L’exposició, estructurada en tres seccions temàtiques, recorre la seva carrera a través de gairebé dues-centes fotografies d’època. Entre aquestes, en un diàleg amb les de la fotògrafa nord-americana, s’exposen onze fotografies d’Eugène Atget positivades per la mateixa Abbott a finals de la dècada del 1950.

Per portar a terme la mostra la Fundació Mapfre ha comptat amb fons procedents d’algunes de les col·leccions nord-americanes més importants: The New York Public LibraryThe George Eastman Museum (Rochester, Nova York), The Howard Greenberg Gallery (Nova York), The International Center of Photography (Nova York), The MIT Museum (Cambridge, Massachusetts) i The Museum of the City of New York.

En aquest vídeo trobarem més informació sobre l’exposició:

Fins al 19 de maig.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: