BRASSAÏ A LA FUNDACIÓ MAPFRE

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Vista des del Pont Royal.

Amants a la Gare Saint Lazare.

Montmartre.

Torre Eiffel.

Vetllada d’alta costura.

Venedor.

At Magic City.

Escales de Montmartre.

Le bal des Quatre Saisons.

 

La barcelonina casa Garriga Nogués ja mereix una visita per sí sola, i si a més hi ha un motiu addicional, encara més.

Aquest motiu és l’exposició que està tenint lloc d’un dels mestres de la fotografia del segle XX: Brassaï.

Aquest artista va ser un dels membres més destacats del conjunt de fotògrafs europeus i americans que van treballar entre les dues guerres mundials redefinint la identitat i enriquint la capacitat d’expressió artística d’aquest mitjà.

Brassaï (Gyula Halász era el nom real d’aquest hongarès universal) va començar explorant les arts visuals tradicionals i la literatura. Va arribar a París el 1924 quan tenia vint-i-cinc anys d’edat i allí es guanyava la vida amb esporàdics treballs periodístics que consistien en aportar fotografies que al començament ni tal sols les feia ell.

Va començar a fotografiar el 1929 i durant la dècada dels trenta va tenir molta activitat. El seu tema principal era la ciutat de París, el dia a dia, la seva aparença i la vitalitat nocturna.

Precisament van ser les seves visions nocturnes de la capital francesa les que més èxit van tenir. Sobre la nit, Brassaï va dir: “la nit suggereix, no ensenya, la nit ens troba i ens sorprèn per la seva estranyesa, allibera en nosaltres les forces que durant el dia son dominades per la raó”.

En aquell temps la fotografia artística encara era marginal però creixia com mitjà d’il.luistració tant en les noves revistes com en els llibres. Van ser aquestes circumstàncies les que van propiciar l’aparició el 1932 de Paris de Nuit, l’obra que immediatament va proporcionar reconeixement a Brassaï. A més, era un tema de l’interès tant de l’elit cultural com de la industria turística que eren receptives a aquest tipus d’imatges. Aquesta duplicitat va fer que el fotògraf sentís interès pels mons nocturns de la diversió, la prostitució i fins i tot del crim.

L’exposició que podem veure a la casa Garriga Nogués recorre la trajectòria de Brassaï a través de més de dues-centes peces i és -tota una dada- la primera exposició retrospectiva que es fa d’ell des de l’any 2000 quan va tenir lloc una al Centre Pompidou, i és la primera que té a Espanya des de 1993.

Es una visita ineludible pels aficionats a la fotografia que han de valorar la dificultat de muntar una exposició com aquesta que ha necessitat de recórrer a obres de Brassaï que es trobaven al Museum of Modern Art (Nueva York), Centre Pompidou (París), Museum of Fine Arts (Houston), Metropolitan Museum of Art (Nueva York), Art Institute of Chicago, Nicholas i Susan Pritzker, David Dechman i Michel Mercure, Philadelphia Museum of Art, ISelf Collection (Londres) i San Francisco Museum of Modern Art, a més de l’aportació del Estate Brassaï Succession de París.

Fins al 13 de maig.

El web de la casa Garriga Nogués és https://www.fundacionmapfre.org/fundacion/es_es/

 

Brassaï, el fotògraf de la nit parisenca.

 

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: