CAMILLE i JULIE BERTHOLLET. PALLADIO

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –


 

Avui parem atenció a dues intèrprets molt joves, les germanes Julie i Camille Berthollet.

Es el duet clàssic més jove que s’ha conegut. En l’actualitat Julie té vint-i-quatre anys i Camille vint-i-dos.

Violinista i violoncel·lista (i també violinista) respectivament, les dues van començar a tocar música als 4 anys, literalment commogudes per Les quatre estacions d’Antonio Vivaldi, el compositor que les va fer voler convertir-se en intèrprets professionals.

Tot això va passar perquè els seus pares, quan eren ben petites, les portaven a veure i escoltar concerts de música clàssica a Annecy, França. Per elles va ser com una il·luminació i amb solament dos anys Julie va demanar un violí i un any després Camille va demanar un violoncel, instruments que des d’aleshores sempre les han acompanyades. Però com que en aquell moment eren tan petites i al Conservatori no es podia entrar fins als vuit anys, els seus pares veient les possibilitats i ganes que tenien les seves filles van contractar una professora particular.

I no van decebre perquè la seva carrera va ser tan precoç com fulgurant, ajudant a que així fos les seves ganes d’ampliar i fer arribar la música clàssica a més gent establint vincles amb altres universos musicals.

Les germanes recorden que quan tan petites anaven a una sala de concerts, pràcticament eren les úniques nenes que s’hi veien i els hauria agradat compartir el seu plaer musical amb altres joves de la seva edat. D’aquí que la seva voluntat d’obrir la música clàssica a altres generacions està vinculada a aquesta vivència, perquè a més es demostrava que per gaudir d’un concert no calia posseir un bagatge intel·lectual o pertànyer a una classe social específica perquè als dos anys elles no tenien ninguna cultura musical, simplement es van sentir transportades per la música que l’orquestra interpretava. Al final, això s’ha traduït en que als seus concerts poden venir famílies senceres, no solament els grans.

Certament, als puristes no els agraden certes experimentacions, però la realitat és que les aportacions d’altres universos han ajudat a augmentar l’auditori de la música clàssica en fer-se més permeable.

En el vídeo que acompanya aquest article veiem a les dues germanes interpretant una peça titulada Palladio, una composició per orquestra de cordes composta l’any 1995 pel gal·lès Karl Jenkins. El títol fa referència a l’arquitecte venecià Andrea Palladio (1508 -1580), possiblement el més influent de tota la història de l’arquitectura occidental. L’obra musical de Jenkins està estructurada en tres moviments en la forma d’un concerto grosso i el moviment que escoltem es l’allegretto.

Aquesta interpretació apareix com segon tall de l’àlbum de les germanes Berthollet Series. Estan acompanyades per l’orquestra Philharmonique de Monte-Carlo dirigida per Julien Masmondet . Com veiem, en aquest cas Camille canvia el violoncel pel violí, cosa que fa sovint. Quan el vídeo va ser enregistrat, Camille i Julie tenien disset i dinou anys respectivament.

 

El cas de les germanes Berthollet té una certa similitud amb el dels germans Capuçon en el que un toca el violoncel i l’altre el violí, encara que ells no van assolir un èxit tan ràpid com elles. Ja s’ha produït alguna col·laboració d’un d’ells, Gautier, amb Julie i Camille Berthollet.

El web de les germanes Berthollet és https://www.warnerclassics.com/fr/artist/camille-and-julie-berthollet

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: