CARAVAGGIO. SANTA CATERINA D’ALEXANDRIA

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Santa Caterina d’Alexandria, per Caravaggio.

L’espasa, símbol de la mort de la santa.

Primer pla de Santa Caterina.

 

Michelangelo Merisi da Caravaggio, conegut artísticament com Caravaggio, és un dels pintors italians més importants a cavall dels segles XVI i XVII.

Aquest artista milanès va viure en temps de la contrareforma religiosa i aquesta necessitava adornar els seus temples, i ell va ser un dels encarregats de fer-ho. No va desaprofitar els temps perquè els quadres que va fer li van donar gran fama.

Caravaggio va ser un mestre del clarobscur, la forma en que anava fent més fosques les ombres i com transformava el protagonista del quadre en un eix de llum cada vegada més penetrant, no s’havia fet abans d’ell, almenys fins a aquest nivell. Aquesta forma de pintar permetia plasmar el físic i la psicologia dels personatges d’una manera més real.

Un dels quadres que conté aquestes característiques és el va dedicar a Santa Caterina d’Alexandria realitzat el 1599.

No cal dir que tractant-se de Caravaggio, és una santa molt particular. No la va representar en el característic trànsit místic sinó que està girada de cara a l’espectador amb una mirada molt viva.

I no és l’única particularitat: la model que va posar per Caravaggio ha acabat passant a la història amb nom i cognom: Fillide Melandroni, una jove prostituta que va treballar habitualment amb el pintor perquè ella és també la decapitadora de Judit i Holofernes. Que una prostituta faci de santa, posa de relleu una vegada més el caràcter trencador del pintor, caràcter que com es veu es va manifestar de moltes maneres.

La santa apareix agenollada sobre un coixí vermellós i s’inclina cap al costat dret recolzant-se en la roda dentada, símbol del seu martiri. També ho és l’espasa doncs va morir decapitada, però en la imatge, Caravaggio sembla donar la volta a les coses doncs en el quadre és ella qui sosté l’espasa i la roda dentada li resulta de recolzament.

L’obra va ser un encàrrec del cardenal Francesco Maria del Monte qui va ser el primer mecenes de l’artista. El destí de la pintura era el Palau Barberini de Roma.

Aquest quadre va suposar per Caravaggio la transició al barroc, el salt del lirisme inicial a les seves peces més monumentals.

Qui vulgui veure l’original del quadre haurà de viatjar fins a Madrid doncs es troba exposat al Museu Thyssen on, per cert, la pintura va ser restaurada recuperant la seva gran bellesa inicial.

 

Així era Caravaggio. Per saber més d’ell cliqueu aquí.

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: