COMENTARI D’UN ESCULTURA: L’ÈXTASI DE SANTA TERESA, DE BERNINI

L’Extasi dde Santa Teresa. Vista del conjunt.

Vista de més a prop de les dues figures protagonistes, l’àngel i la santa.

El rostre de l’àngel reflecteix alegria…

… que contrasta amb el més complex de Teresa que expressa dolor i plaer alhora.

Hi ha personatges contemplant l’escena com si fos un teatre.

Un dels grans artistes del Barroc va ser el napolità Gian Lorenzo Bernini. Dominava diverses arts: escultura, pintura i arquitectura.

Era fill d’un artista doncs el seu pare, Pietro, era escultor manierista i va ser d’ell de qui va rebre les primeres classes.

Amb relativament poc temps, Bernini aconseguiria una enorme fama i prestigi fins al punt que va gaudir de la protecció de set papes pels qui va realitzar moltes obres.

Curiosament, un dels seus millors treballs no va ser per ningun papa sinó pel cardenal Cornaro: l’Extasi de Santa Teresa, obra que va ser creada per ser col.locada a la tomba del cardenal, a l’església de Santa Maria de la Victòria Roma, lloc on es troba també en els nostres dies.

Quan la va realitzar, cap al 1650, les arques de l’església catòlica no anaven molt sobrades; això explica que estigués treballant per un cardenal i no per un papa.

L’obra representa a Santa Teresa de Jesús, escriptora mística, que havia estat beatificada i canonitzada pocs anys abans.

L’escultura es troba en una capella que és una autèntica explosió de marbre de color, metall i detalls lumínics. Hi ha filtres de llum que entren a través d’una finestra per sobre de la santa i que son subratllats per raigs daurats. I és que com era habitual en Bernini, aquest element de llum controlada juga un paper important dins l’obra. Es una llum zenital que es vessa envoltant tota l’escena per crear una sensació d’aparició miraculosa a l’espectador.

Tot és espectacular: la cúpula té frescos plens de querubins, amb la llum descendent de l’esperit sant representat en forma de colom, i a les parets laterals hi ha relleus a mida real de la família Cornaro.

Les figures estan realitzades en marbre blanc principalment i els raigs de sol de bronze. El conjunt ens representa l’episodi descrit per la pròpia Santa Teresa explicant com en un dels seus arravataments místics va sentir com un àngel se li apareixia en somnis i li travessava el pit amb la fletxa de l’amor diví que li va provocà una sensació de dolor i plaer alhora que la va deixar defallida i suspesa en l’aire, levitant sobre els núvols.

El moment que representa l’escena és precisament el que l’àngel treu la fletxa i l’expressió del rostre d’ella mostra els contradictoris sentiments explicats.

Aquesta transverberació constitueix una de les més grans realitzacions de l’art barroc. (Una transverberació és una experiència mística que l’església catòlica descriu com un fenomen en el qual la persona assoleix una unió íntima amb déu i sent traspassat el seu cor per una mena de foc sobrenatural, una espècie de ferida espiritual al cor).

A través de diversos recursos, Bernini aconsegueix transmetre els sentiments expressats per la santa. Per una part, el rostre, amb els ulls gairebé tancats i la boca entreoberta, unit a l’estat de defalliment lànguid que ens revela la mà, estan inspirats en els gestos de l’amor físic, donant un component eròtic a l’escena. El que així s’intenta, és traduir a l’espectador la sensació d’èxtasi d’una manera que resulti clarament entenedora.

L’expressió encaixa amb l’intens dolor que la santa descriu quan relata la transverberació. Bernini expressa amb encert aquest dolor físic en l’expressió facial que segons Santa Teresa, s’unia a un estat d’alegria divina.

Per afegir-li dinamisme, l’escultor treballa el material donant formes d’ona en les teles per evocar el terratrèmol espiritual que rodeja a Teresa. Aquest dinamisme és també recolzat a través de l’encreuament de diagonals formant una aspa.  Si ens fixem, podem observar una línia imaginaria que va des del cap de l’àngel fins al peu de la santa encreuant-se amb una altra línia generada pel cos recolzat de Teresa. La sensació d’agitació del moment és accentuada per la impressió d’inestabilitat provocada per la falta de recolzament dels personatges, suspesos a l’aire.

L’obra supera el mer camp escultoric per convertir-se en un autèntic escenari on podem apreciar una barreja arquitectura, pintura, escultura i llum, trencant amb la tradicional separació de les arts; no es busca doncs crear sols una obra aïllada sinó un autèntic ambient per submergir al fidel com si es tractés d’un teatre. Sobre aquest últim punt, es pot observar que la capella té a les dues parets laterals relleus que representen a membres de la família Cornaro com si s’estiguessin traient el cap des d’una mena de llotja des de la que observen el miracle.

També s’ha de destacar el virtuosisme de Bernini a l’hora de tractar les diferents superfícies esculpides, donant-nos un autèntic mostrari de textures, toves a les carns, dures i llises a les robes de la santa, subtils i ajustades al cos les de l’angel, rugoses en els núvols… Per obtenir aquesta diferenciació realitza un major o menor polit de les superfícies influint així en el comportament que tindrà el material davant la llum, absorbent-la en les seves irregularitats (núvols) o fent-la rebotar en les zones més acabades, sobre tot a la carn. Així el material es fa dúctil utilitzant la tècnica que feia servir Miquel Àngel.

Aspecte tènic a part, Bernini també era conscient del valor didàctic que tenia la imatge al Barroc posada al servei i propaganda dels poders de l’època, en especial de l’església catòlica que buscava un art que commocionés l’espectador ensenyant-li de forma emocional (com també feia la imatgeria espanyola) teatralitzant les escenes per fer més participatiu l’espectador i trencar amb l’elitisme anterior del renaixement que no invitava a que els espectadors fossin massa actius o gens.

No cal dir que la influència de Bernini en l’escultura posterior va ser immensa.

Autoretrat de Bernini. Tenia 25 anys.

Per saber més d’ell: http://es.wikipedia.org/wiki/Gian_Lorenzo_Bernini

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: