COMENTARI D’UN QUADRE: LES NOCES DE CANÀ, DE VERONÈS

File:Veronese, The Marriage at Cana (1563).jpg

El Veronès és com es va conèixer a Paolo Caliari, un dels grans pintors de l’escola veneciana del segle XVI.  El nom li ve perquè va néixer i viure a Verona.

Sobre la pintura de Veronès van influir artistes de la importància de Tintoretto i Tiziano. Junt a aquest últim, a Veronès se’l considera creador d’aquell estil tan característic de la Venècia de l’època dominat per la sumptuositat i el color, ric però no cridaner.

Un element habitual en l’obra de Veronès son les enormes mides de les seves realitzacions.

Una de les pintures que il.lustra millor aquestes característiques de la seva obra és la titulada Les noces de Canà, que és també una de les més famoses d’aquest pintor.

Després de quinze mesos de treball, la va acabar l’any 1563 i les mides son considerables: 994 centímetres de llarg i 677 d’alt.

El quadre li va ser encarregat per ser instal.lat al refectori del convent benedictí de San Giorgio. Pels que puguin estar interessats per les qüestions econòmiques, els diré que per l’encàrrec, Veronés va cobrar 324 ducats i un barril de vi.

El quadre es basa en un dels miracles més coneguts de Jesús de Natzaret: la verge, Jesús i alguns dels seus deixebles estaven invitats a una celebració nupcial a Canà (Galilea). Com se sap pel que s’explica a l’evangeli de Joan, quan a la festa es van quedar sense vi, Jesús va indicar als servents que omplissin les gerres amb aigua que ell va convertir en vi.

Com és habitual en Veronès, representa una història dels evangelis transportant-la visualment a l’estil de les grans festes que es feien a Venècia en aquella època. Així podem veure que el marc arquitectònic és totalment renaixentista amb columnes corínties i dòriques al voltant d’un pati obert.

S’ha de dir que l’obra va causar un relatiu escàndol perquè en un escenari presidit per Crist es feia més èmfasi en la festa que en els elements religiosos. El cert és que Veronès va tenir problemes amb la Inquisició però no només per aquest quadre, doncs les seves obres eren considerades poc religioses tot i que el tema de fons feia referència a la religió.

En qualsevol cas, el quadre resultava molt modern doncs alguns elements de l’arquitectura que va representar Veronès eren edificis creats per l’artista Palladio aquell mateix any.

També té un aire cosmopolita perquè es barregen personatges de llocs diversos: en veiem tant occidentals com orientals.

La composició de l’obra està divida en diverses parts: la inferior reuneix la gens menyspreable xifra de 130 figures, mentre que la superior està dominada pels elements arquitectònics. I al centre trobem, com és habitual a les pintures italianes de l’època, a Jesucrist amb un halo al voltant del seu cap. A la seva dreta (esquerra segons la nostra mirada) la verge té també un halo però no tant lluent com el del seu fill, i al costat trobem alguns dels apòstols.

En la disposició dels personatges, tot i les protestes de l’Esglesia, sí s’imposa el protocol religiós: els personatges citats ocupen el centre de la composició perquè captin més la nostra atenció mentre que els recent casats ocupen l’extrem esquerre (segons la nostra mirada) de la taula.

Al mig del pati veiem una sèrie de músics interpretant. Els instruments que toquen son també renaixentistes, no de l’època de Jesucrist: llaüt i els primers instruments de corda. I atenció a quests músics perquè no son qualsevol: qui toca la viola de gamba vestit de blanc és l’autor del quadre, Veronès; al seu costat, vestit de vermell i tocant el violoncel trobem a Tiziano; al mig dels dos tocant el violí, veiem a Tintoretto i al seu també col.lega Bassano amb un llaüt. També hi apareix Benedetto, genermà de Veronès, que va col.laborar en la realització del quadre: és l’home que està de peu contemplant atentament una copa, al costat de Tiziano.

I això no és tot, a part d’artistes també tenim polítics: el sultà Solimà  el Magnífic està situat a l’esquerra de la taula (segons la nostra visió) amb el seu turbant alt. Molt a prop seu es veu l’emperador Carles V de perfil (va de vermell) dirigint-se a un servent.

Tornant a Jesús, just a dalt seu a la barana, estan tallant un xai: és un simbolisme del seu propi sacrifici, fixeu-vos que el ganivet amb el que l’estan tallant es troba just en la vertical geomètrica del cap de Jesús.

Un altre simbolisme: sobre la tauleta que hi ha just davant dels músics veiem una petita peça; és un rellotge de sorra. Així es busca fe una oposició visual: mentre la música que s’està interpretant es considera com un plaer terrenal, el rellotge recorda la mort, el sentit de que tot té un final, sempre acaba arribant l’hora (també per Jesús perquè com passa amb el ganivet, el rellotge es troba igualment en la seva perpendicular exacta en una línia imaginaria que travessa en centre del seu cap).

Un fet que crida l’atenció és que tot i la quantitat de gent que hi ha a la festa, no sembla que nigú parli; es miren, es bellugen, però de conversa, més bé poca. Té una explicació: com que el quadre havia sigut encarregat per un monestir benedictí, al refectori al que estava destinat es guardava un silenci absolut.

Una vegada acabada, la pintura va ser lliurada al monestir on hi va estar durant 235 anys fins que va aparèixer Napoleó fent la seva campanya militar a Itàlia l’any 1797 i la va robar enviant-la a París. Es per això que si volem veure l’original d’aquesta impressionant pintura haurem de visitar el Museu del Louvre.

Podreu veure millor els detalls d’aquest quadre a pantalla completa; cliqueu aquí: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/14/Veronese%2C_The_Marriage_at_Cana_%281563%29.jpg/1280px-Veronese%2C_The_Marriage_at_Cana_%281563%29.jpg

Per saber més del Veronès: http://ca.wikipedia.org/wiki/Paolo_Veronese

Paolo Caliari, dit el Veronès.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: