• Home
  • /
  • Pintura
  • /
  • Monet
  • /
  • COMENTARI D’UNA PINTURA: LA TERRASSA DE SAINTE-ADRESSE, DE MONET

COMENTARI D’UNA PINTURA: LA TERRASSA DE SAINTE-ADRESSE, DE MONET

El parisenc Claude Monet va ser un dels més importants pintors del moviment impressionista. Algunes de les seves obres es troben entre les principals del moviment.

De tota manera, aquest no va ser el primer estil que va practicar perquè ell va començar sent un realista. No va ser fins ben entrada la dècada de 1860 que es va passar a l‘impressionisme.

Precisament va ser una obra seva la que va donar nom al moviment: va representar en un dels seus quadres el port de L’Havre titulant l’obra “Impressió, sol naixent”. I d’aquí va sorgir el nom.

S’ha de dir que el canvi del realisme a l’impressionisme no li va anar gens bé econòmicament durant molts anys perquè no encaixava amb el gust de l’època que era marcat per les acadèmies d’art.

Un dels seus primers quadres de l’època impressionista va ser La terrassa de Sainte-Adresse que va realitzar l’any 1867. La pintura té la seva història.

Monet estava mantenint una relació amb la model Camille Doncieux que estava esperant un fill d’ell. Com que aquesta relació era molt mal vista per la família del pintor, Monet, amb moltes dificultats financeres, va fingir un trencament amb Camille pensant que això l’aproparia de nou a la família de la que esperava ajuda econòmica.

Va ser per aquesta raó que el pintor va passar l’estiu del 1867 a Sainte-Adresse amb la família, mentre que Camille es va quedar a Paris atesa per un amic comú.

Monet va aprofitar l’estada per pintar la terrassa d’una casa amb vistes al mar de la ciutat-balneari de Saint-Adresse, imatge presa del natural, tot i emprar diferents il.luminacions per reforçar la teoria impressionista de que la llum i el color depenen de cada moment.

L’artista ens ofereix una perspectiva des de dalt sobre la terrassa que està ocupada per burgesos com denoten els para-sols de les dones o els barrets dels homes.

Els personatges que hi apareixen son els següents: l’home sentat en una cadira és Adolphe Monet, pare del pintor; al fons a prop de la tanca tenim a Jeanne-Marie Lecadre, una cosina de l’artista, al costat del seu pare, el doctor Adolphe Lecadre. I finalment, la dona que apareix d’esquena mig tapada pel para-sol és Sophie Lecadre, germana de Jeanne-Marie.

Monet ens mostra al fons de la composició un mar ple de vaixells de vapor i de vela. Les línies verticals dels pals trenquen l’horitzontalitat del mar i del horitzó.

Les ombres acolorides i els contrasts amb les diferents tonalitats mostren la frescor que tindran les obres impressionistes.

D’altra banda, com és habitual en les obres de Monet, ens trobem amb una pinzellada que es aplicada per petits tocs en forma de coma que es converteixen en taques si ens apropem molt al quadre.

Qui vulgui veure l’original d’aquesta pintura haurà de viatjar bastant lluny doncs es troba al Matropiltan Museum of Art de Nova York.

Per veure el quadre a pantalla completa, cliqueu aquí: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a0/Claude_Monet_-_Jardin_%C3%A0_Sainte-Adresse.jpg/1280px-Claude_Monet_-_Jardin_%C3%A0_Sainte-Adresse.jpg

Self-Portrait with a Beret - Claude Monet

Així era Monet (autoretrat).

Per saber més d’ell: http://ca.wikipedia.org/wiki/Claude_Monet

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: