DAVID HOCKNEY. EL SENYOR i LA SENYORA CLARK i PERCY

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

El Sr. i la Sra. Clark i Percy, per David Hockney.

Ossie Clark i Percy.

Celia Britwell.

 

Considerat com un dels artistes britànics més influents del segle XX, David Hockney és un dels pintors vius més importants del món.

Califòrnia, el lloc on resideix, és una de les seves inspiracions: les piscines, el sol, les mansions… Encara que sempre ha refusat ser considerat un artista pop, el cert és que té molt d’això plasmant la realitat contemporània d’una manera, almenys aparentment, superficial i frívola.

Una de les seves pintures més conegudes és el retrat doble que va fer el 1971 del matrimoni Clark titulat El Sr. i la Sra. Clark i Percy.

El quadre va ser durant molt de temps propietat dels retratats encara que no era la pintura favorita de l’esposa -tot i que la considerava un bon retrat-. Probablement el que feia que aquest retrat no fos el seu quadre favorit era degut a allò que la composició podia donar a entendre subtilment.

Hockney a partir de 1968 havia pintat en diverses ocasions retrats dobles i aquest era, com hem dit, un dels més famosos. Entre d’altres coses perquè la parella Ossie Clark i Celia Britwell, el matrimoni retratat, eren uns dels més coneguts dissenyadors de moda del moment i les seves creacions se les posaven algunes de les estrelles pop que en aquella l’època estaven al cim de la seva fama com Eric Clapton o els Rolling Stones.

Però Hockney no els presenta amb la roba més típica del moment i amb l’ambientació decorativa d’una vivenda dels setanta del segle XX, sinó que els situa al dormitori que tenien al seu pis de Notting Hill a Londres.

Que ambienti el retrat al dormitori ja és una mica estrany en aquests tipus de retrats perquè l’habitual és presentar aquestes escenes familiars al saló.

Però no és l’única diferència amb els retrats més clàssics de matrimoni perquè generalment la col.locació és al revés que aquí, la dona acostuma a estar asseguda i el marit de peu. I respecte a la postura d’Ossie, el marit, curiosament està descalç i els seus peus gairebé no es veuen perquè estan coberts per la densa catifa. No és que vulgui tenir una simbologia sinó que Hockney va pintar els peus diverses vegades i com que no li acabaven de convèncer com quedaven, va decidir tapar-los.

També és curiós que el centre del quadre sigui una finestra completament oberta que sí que pot tenir una significació: el distanciament de la parella. El cert és que quatre anys després, es va oficialitzar el seu divorci.

I apareix un gat assegut amb Ossie. A diferència dels gossos que acostumen a ser un símbol de fidelitat, els gats poden ser tot el contrari. No obstant, aquest símbol adquireix sentit a posteriori sabent que el matrimoni es va divorciar perquè en el moment del retrat era la seva mascota i el Percy del títol del quadre és, òbviament, ell.

Com es veu, molts detalls que buscats o no, van fer que Celia pogués trobar la pintura una mica carregant. Com hem dit, el quadre va ser propietat de la parella durant alguns anys però en l’actualitat pertany a la Tate Modern de Londres que el el museu que haurem de visitar per veure l’original.

 

David Hockney, un dels artistes britànics més influents del segle XX.

El seu web és http://www.davidhockney.co/

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: