DIEGO VELÁZQUEZ. CRIST A CASA DE MARTA i MARIA

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Crist a casa de Marta i Maria, per Velázquez.

Detall de la imatge de la dreta.

Detall de les dues dones.

Detall de la taula.

 

El pintor sevillà Diego Velázquez (1599-1660) va ser un artista barroc que ha estat considerat com un dels màxims exponents de la pintura espanyola.

Als 24 anys es va traslladar a Madrid on va ser nomenat pintor del rei Felip IV i quatre anys després va ser promocionat a pintor de cambra que era el càrrec més important entre els pintors de la cort. I a aquesta tasca es va dedicar la resta de la seva vida. La seva feina consistia a pintar retrats del rei i de la seva família així com altres quadres destinats a decorar les mansions reials.

La seva presència a la cort li va permetre estudiar la col·lecció reial de pintura que, junt amb l’aprenentatge adquirit al seu primer viatge a Itàlia on va conèixer tant la pintura antiga com la que es feia al seu temps, van influenciar el seu estil, fent-lo d’una gran lluminositat, amb pinzellades ràpides i soltes. S’ha de dir que a Itàlia havia pogut estudiar també les obres mestres del Renaixement i l’educació pictòrica que va assolir el sevillà era la més àmplia que un pintor espanyol havia tingut fins a aquell moment.

Però abans d’establir-se a la cort, va pintar cap al 1618 Crist a casa de Marta i Maria.

En primer pla Velázquez representa una escena de cuina quotidiana. Una criada pica alls en un morter, i hi ha altres ingredients escampats a la taula: ous, peix –símbol tradicional associat a Crist– o una gerra de terrissa que probablement conté oli d’oliva. Una dona gran assenyala la noia, com si li donés instruccions o potser que pari atenció a les figures del fons. Aquestes dues dones són molt naturalistes i poden basar-se en models reals.

L’escena visible a la part superior dreta és extreta del Nou Testament: Maria s’asseu als peus de Crist, escoltant-lo, i la seva germana Marta, darrere d’ella, avisa que no s’hauria de deixar-la sola per servir el menjar. Crist respon: “Marta, Marta, ets curosa i preocupada per moltes coses. Però hi ha una que és necessària, i Maria ha sabut prendre-la i ja no li marxarà”. El missatge és que s’ha de prioritzar una vida de contemplació sobre l’acció, idea transmesa a través dels diferents comportaments de Marta i Maria.

Veiem aquesta escena bíblica a través d’un objecte que realment no se sap què és: un mirall que reflecteix els tres personatges o és un quadre penjat a la paret?. Pot tractar-se d’un quadre doncs les dues dones que estan a la cuina vesteixen de manera contemporània, és a dir, de l’època de Velázquez. Es probable que l’artista andalús hagués tingut la idea de combinar una escena quotidiana contemporània amb una història evangèlica de l’art flamenc del segle XVI, coneguda per ell a través d’un gravat.

Tampoc no se sap del cert qui va encarregar l’obra. Podria haver estat destinat a un entorn domèstic, com la casa del ric 3er duc d’Alcalá, l’inventari del qual de l’any 1637 esmenta una pintura de Velázquez d’una cuina on una dona pica all, encara que no hi ha cap referència al tema religiós del fons. Inclús s’ha suggerit que l’Hospital de Santa Marta de Sevilla, la funció principal del qual era l’alimentació dels pobres, podria haver inspirat a Velázquez aquesta pintura, i fins i tot l’haguessin encarregat.

En l’actualitat, el quadre forma part de la col·lecció del National Gallery de Londres.

 

Diego Velázquez, el pintor més important del segle d’or espanyol. Així es va autoretratar el 1640 quan tenia 41 anys d’edat.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: