EDGAR DEGAS. L’ABSENTA

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

 

 

El pintor parisenc Edgar Degas està considerat com un dels fundadors de l’impressionisme. Es particularment conegut per les seves escenes de ballet.

Degas sentia una especial admiració pel seu col.lega Ingres però també pels grans pintors del renaixement italià, fins i tot en les seves primeres obres mostra tendències neoclàssiques. Com es veu, les seves influències van ser diverses.

Encara que sigui un dels pares de l’impressionisme, la seva manera de fer no segueix sempre l’estil típic del moviment. Això es veu en la seva preferència pels temes urbans amb escenes amb llum artificial que contrasta amb la representació de la natura i la llum natural, molt més habitual en els pintors impressionistes.

En ell, el dibuix és un element essencial de les seves elaborades figures: predomina la línea sobre el color. També és de destacar que utilitza enquadraments que l’aproximen a la fotografia.

Aquests trets del seu estil son visibles en el seu conegut quadre titulat L’absenta que va fer l’any 1876.

L’escena s’ambienta al Cafè de la Nouvelle Athènes situat a la Plaça Pigalle a París. Escull aquest local perquè el nostre pintor el freqüentava.

Hi apareixen dos personatges. Ella és l’actriu Ellen Andrée i ell és el gravador i també pintor Marcellin Desboutin. Els dos fan l’aspecte d’estar afectats pel consum d’absenta, una beguda alcohòlica d’alta graduació que es trobava molt difosa entre la població d’Europa de l’època i que amb els anys va ser prohibida a diversos països. Davant de l’actriu podem veure un vas d’aquest líquid verdós que dóna títol al quadre.

Degas posa en evidència l’adormiment dels dos personatges per l’efecte de la beguda i no eludeix representar l’aïllament i la marginació que és el significat real de la composició. Els situa gairebé separats sobre la superfície pictòrica que queda pràcticament buida en la seva meitat.

Una part de la tela està ocupada per la perspectiva obliqua de les taules de marbre amb una brusca desviació en angle agut, el que fa que s’entri visualment en el quadre com si nosaltres, espectadors, estiguéssim dins del cafè.

Les superfícies de marbre vistes en perspectiva, formen una especie de camí visual que condueix forçosament la nostra mirada cap als protagonistes d’aquesta solitud, i per crear una seqüència a l’espai, ha situat entre les dues primeres taules un diari doblegat, oblit d’algun client.

Es palpa l’aïllament de les dues persones i cada una té un estat d’ànim diferent: l’actriu es troba abstreta en el seus pensaments mentre que el pintor fuma i mira amb una mirada lleugerament escèptica cap a la resta del cafè que queda fora del quadre.

No només pot cridar l’atenció la pal.lidesa de la noia sinó també alguns detalls que evoquen tristor:  una sensació de fals luxe, impostat, lluint els llaços blancs que porta a les sabates, els adornaments que porta al cosset o la inestabilitat del barret. En el cas del noi, un cert aire de vulgaritat, que en conjunt pretén evocar una humanitat més bé desaprofitada i aturada en la buidor. La quietud de l’espai, el fred del marbre d’unes taules mal netejades i el vellut desgastat dels divans arrodoneixen la sensació del conjunt.

Aquesta pintura va ser exposada a la segona mostra dels impressionistes, l’any 1876, i va rebre moltes crítiques. Anys després va aparèixer en una segona exposició amb la mateixa acollida que l’anterior.  Així que Degas va decidir anar a exhibir-la a Anglaterra però tampoc allí es va salvar de dures crítiques ja que alguns van considerar que era un atac a la moralitat (ja s’ha dit que l’absenta va acaba sent prohibida amb el temps) i que els personatges que hi sortien eren uns degenerats. Per entendre aquests atacs tant violents ens hem de situar en el context històric: era l’Anglaterra victoriana.

Veure aquest famós quadre en directe requereix un viatge a París, concretament al Museu d’Orsay que és on es troba exposat actualment.

Així era Edgar Degas.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

Si fa més de cent anys el quadre podia causar indignació a la societat més conservadora, avui en dia tendim a fer broma de gairebé tot, i L’absenta no ha estat una excepció; mireu aquest vídeo:

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: