EDOUARD MANET. L’ESMORZAR AL TALLER

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Édouard Manet. L’esmorzar al taller.

Primer pla dels tres personatges.

Natura morta d’estil neerlandès.

Decoració.

 

El parisenc Edouard Manet va ser un reconegut pintor francès d’estil trencador i amb influència sobre els iniciadors de l’impressionisme.

A diferència d’altres col.legues, Manet era de bona família: el seu pare era cap de personal del Ministeri de Justícia i la seva mare era filla de diplomàtic.

Aquest artista va començar representant temes de gènere, captaires, personatges de cafè i també escenes taurines espanyoles.

Va pintar la ciutat i la vida moderna de l’època i les va representar tal com eren, sense embuts, raó per la qual la seva obra va provocar rebuig. Per captar aquestes realitats va utilitzar una pinzellada directa, ràpida i empastada, que són trets característics de l’impressionisme.

Dels artistes del seu temps, potser ell era el més contradictori i encara que se’l considerava un personatge controvertit i rebel, Manet va passar gairebé tota la vida buscant la fama i la fortuna.

La seva notorietat, almenys als primers anys de carrera, es va deure més a la temàtica dels seus quadres que es consideraven escandalosos, que a la novetat del seu estil.

Buscava crear un tipus llibre de composició que estaria, però, tant hermèticament organitzada com un quadre de Valázquez. De fet, en els anys setanta del segle XIX, les pintures que ell feia de tema espanyol eren ben acollides, era un moment en el que la pintura espanyola era molt valorada a França. Fins i tot el seu primer quadre en ser acollit en un Saló, tocava el tema i portava per títol El guitarrista espanyol.

El to general de la seva obra no és el d’un pintor radical que únicament es preocupa pel món visual. A fi de comptes ell era això que ara anomenem urbanita, un senyor que s’ajustava al concepte de l’època d’home elegant i amb estabilitat econòmica, un observador distant, refinat, que contempla des d’una còmoda distància l’espectacle que l’envolta.

I heus aquí un dels seus quadres: L’esmorzar al taller.

Es de l’any 1868 i en ell el protagonista absolut és un noi de setze anys, Léon Koëlla Leenhoff, el fill il.legítim de la pianista neerlandesa Suzanne Leenhoff. Se suposa que Léon era fill de Manet i, de fet, el pintor es va casar amb la pianista quan el nen tenia onze anys.

Léon, gairebé al centre de la composició, està flanquejat per dos personatges que visualment estan subordinats a la seva figura. El que veiem a la dreta és Auguste Rosselin, un company d’estudis de Manet, mentre que la dona de l’esquerra és una serventa i no l’esposa del pintor com se suposava.

En aquest quadre, Manet vol representar el tipus modern de dandy d’aquell moment, encarnat en el que probablement és el seu fill, un elegant jove parisenc que no obstant, entra en un curiós diàleg amb elements que són clarament d’altres èpoques: les armes i el casc que veiem a l’esquerra o la natura morta sobre la taula inspirada en la pintura neerlandesa de dos-cents anys enrere. Aquestes estranyes barreges i contradiccions, o fins i tot els personatges que semblen indiferents els uns d’els altres són elements característics de l’estil del pintor parisenc.

El quadre pertany a la col.lecció de la Neue Pinakothek de Munic.

 

Édouard Manet vist pel seu col.lega Fantin-Latour.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: