EDWARD HOPPER. MATÍ A CAPE COD

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Matí a Cape Cod, per Edward Hopper.

El personatge de la finestra.

El personatge està mirant alguna cosa que no apareix en el quadre.

 

Edward Hopper (1882-1967) va ser un famós pintor nord-americà, cèlebre sobre tot pels seus retrats de la soledat en la vida nord-americana contemporània.

Amb divuit anys va entrar a la New York School of Art. En aquest institut va coincidir amb d’altres futurs protagonistes de l’art del seu país sobre tot de mitjan del segle XX.

El 1906 va viatjar a Europa per primera vegada. A París experimentaria amb un llenguatge formal pròxim als impressionistes. Després, al 1907 va anar a Londres, Berlín i Brussel·les.

El que seria l’estil inconfusible de Hopper va començar a forjar-se el 1909 quan va estar residint a París per segona vegada.

Finalment va tornar als Estats Units per quedar-s’hi la resta de la seva vida. En aquells moments Hopper va abandonar les nostàlgies europees que li havien influït fins llavors i va començar a elaborar temes en relació amb la vida quotidiana nord-americana. Eren temes que representava en imatges urbanes de Nova York i a vegades també de zones costeres.

El 1918 es va convertir en un dels primers integrants del Whitney Studio Club, en aquell moment el centre més dinàmic per artistes independents com ell.

Posteriorment, l’èxit aconseguit amb una exposició d’aquarel·les (1923) i una altra de llenços (1924) van fer d’ell un autor de referència dels pintors realistes que representaven escenes del dia a dia del seu país.

A través d’un fort realisme pintava imatges urbanes o rurals immerses en el silenci, en espais que semblen reals i metafísics alhora, aconseguint projectar en l’espectador sensació d’allunyament del tema i de l’ambient en el que està immers a través d’una acurada composició geomètrica del quadre, i per un sofisticat joc de llums, fredes, tallants i a vegades artificials. Les escenes acostumen a aparèixer desertes o amb poques figures humanes, i quan n’hi ha més d’una, allò que vol subratllar és l’alienació, la impossibilitat de comunicació que aguditza la sensació de soledat.

El 1950 va realitzar l’obra titulada Matí a Cape Cod (Cape Cod és una península de Massachusetts).

En el quadre, el posat del personatge i la representació de la llum i ombra evoquen que la dona està a l’expectativa en el lloc aïllat on es troba, té els ulls posats en alguna cosa més enllà de l’espai pictòric.

La brillant llum del sol que s’aprecia sobre la paret de la casa, contrasta amb el cel blau, els arbres i la gespa daurada que omplen la part dreta del llenç.

La pintura no explica cap història; en canvi, la postura tensa de la dona suggereix la sensació d’ansietat.

Josephine Verstille Nivison, l’esposa de Hopper i també pintora, no es va complicar la vida en interpretacions sobre el significat d’aquesta pintura i en certa ocasió va dir que el que mira el personatge del quadre és si el temps és prou bo com per estendre al jardí la roba que acabava de rentar.

L’obra pertany a la col·lecció del Smithsonian American Art Museum de Washington.

 

Edward Hopper, pintor de llums, solituds i silencis.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: