EL CUENTO DE LAS COMADREJAS, DE JUAN JOSÉ CAMPANELLA

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

 

Mara Ordaz (Graciela Borges) és una ex estrella del cinema que viu reclosa a la seva mansió.

No viu sola. L’acompanyen el seu marit (Luís Brandoni) i els seus ex guionista i ex director (Oscar Martínez i Marcos Mundstock). L’arribada d’una parella d’especuladors trastocarà la vida de tots ells.

 

Mara Ordaz és una gran dama i ex estrella del cinema. Conviu fa anys entre riures i sarcasmes amb tres dels seus companys de l’època daurada recordant els bons temps que van tenir quan l’èxit estava al seu costat. Ells són l’actor Pedro de Córdova, el guionista frustrat Martin Saravia i el vell director Norberto Imbert. Són cínics, tramposos, perversos, adorables i estan disposats a fer el que calgui per conservar la vella mansió on viuen davant l’arribada de dos joves especuladors que pretenen arrabassar-lis tot allò per el que han lluitat durant anys.  

Ja fa deu anys des que el director argentí Juan José Campanella va signar el més gran èxit de la seva carrera, El secreto de sus ojos. Una llarga dècada en la que solament ha realitzat algunes telesèries i la pel.lícula d’animació Futbolín, i d’això ja fa sis anys. El seu vuitè llargmetratge, El cuento de las comadrejas, s’ha fet esperar i el cert és que a la vista del resultat, Campanella no ha perdut la bona forma.

La mustela (comadreja) necessita menjar cada dia per no morir de gana. Té un aspecte que pot resultar simpàtic però com que o caça o mor, és un animal agressiu. I d’aquí ve el títol de la pel.lícula perquè les circumstàncies dels protagonistes, cineastes que van caure en l’oblit, ara poden tenir una certa semblança amb aquests animalons. Qüestió de supervivència.

Signes identificadors dels films de Juan José Campanella són la ironia, i la resposta justa. També el sentimentalisme ben entès i una especial habilitat per retratar personatges per fer-los entrar en empatia amb el públic. I tot això ho trobem també en aquesta pel.lícula.

La protagonista, ja ho hem apuntat al començament, és una actriu anciana que fa temps va conèixer la glòria però ara solament sobreviu en la seva vella mansió dels afores de Buenos Aires. Aquí, l’ara pansida deessa de tants espectadors, té l’esmentat trio de perpetus acompanyants. Un d’ells és el seu propi marit, un actor que sempre va viure a l’ombra d’ella i que ara està prostrat en una cadira de rodes. I a aquesta casa arriba una parella de joves especuladors, uns hipòcrites professionals de l’afalagament i la seducció que pretenen fer un gran negoci si els venen la casa que és l’únic refugi que tenen els seus peculiars habitants.

Graciela Borges (Mara Ordaz), Luis Brandoni (Pedro, el marit), Óscar Martínez i Marcos Mundstock son quatre veterans i excel.lents intèrprets del cinema argentí, un quartet en estat de gràcia que junts acumulen més de tres segles de vida. Un d’ells, Graciala Borges, com a la pel.lícula, és una gran dama del cinema d’aquell país. Per això, aquest film és un homenatge a ella i a tot el cine argentí que no fa tants anys va marcar tota una època daurada. I ells són els grans actius de la cinta.

I homenatges a part, El cuento de las comadrejas és una reivindicació de l’art de l’engany, una denúncia sense embuts del capitalisme salvatge i l’especulació. Té uns diàlegs afilats i cínics, resultant un àcid retrat de l’amor i l’amistat.

També és una lúcida anàlisi de les lluites generacionals amb joves ambiciosos disposats a ocupar el lloc dels més grans que es defensen amb saviesa i experiència.

Amb el seu vuitè llargmetratge, El cuento de las comadrejas, Juan José Campanella factura una deliciosa comèdia negra.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: