EL MATRIMONI ARNOLFI, DE JAN VAN EYCK

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Retrat de Giovanni Arnolfi i la seva esposa.

El mirall del fons ens permet veure la imatge en angle contrari.

Primer pla del senyor Arnolfi…

… i de la seva esposa.

Detall de les sabates i el gos. 

 

El pintor flamenc (de Bruges) Jan van Eyck està considerat com un dels millors artistes del segle XV, i dels primitius flamencs és el més conegut (l’estil flamenc està considerat com l’última fase de la pintura gòtica).

Una de les obres més famoses és el Retrat de Giovanni Arnolfi i la seva esposa realitzat l’any 1434. Es, a més, una pintura que reuneix totes les qualitats artístiques de van Eyck i per això resulta particularment interessant comentar-la.

Destaca la seva minuciositat. Com que és una pintura concebuda per l’àmbit purament domèstic, circumstància que permet contemplar-la amb molt més detall que en una exposició pública, cuida els detalls amb una gran escrupolositat gràcies a la utilització de l’oli i plomins especials. Per exemple, al mirall del fons es reflexa tota l’habitació vista des de l’altre angle, incloent-hi el mobiliari i una finestra des de la que es veu Bruges. A més, al marc estan representades deu escenes de la passió de Crist.

Es típic el gust per la reproducció dels objectes perquè més enllà de la virtuositat estilística, els flamencs s’enorgullien del seu benestar material (Arnolfi era un ric mercader i la seva esposa provenia d’una important família), de les seves possessions, grans o petites, i les representaven en les seves obres: el mobles molt treballats, la roba, el llum…

També hi destaca el naturalisme doncs el pintor procura representar la realitat amb la màxima exactitud que sigui possible (d’acord amb les tècniques pictòriques de l’època, és clar; vist des de la nostra perspectiva d’avui podem trobar l’escena massa freda i sense ningun dinamisme, molt rígida).

També és de destacar la preocupació per la perspectiva i la llum (en això van Eyck va ser capdavanter): veiem com la llum entra suaument per la finestra i envolta alguns objectes delicadament mentre la claredat es va dissolvent de forma gradual.

Com es veu, l’execució de la pintura a l’oli permetia als pintors flamencs reflectir millor aquesta incidència de la llum i les variades textures de les superfícies il.luminades.

Així, treballant amb vernís translúcid d’oli meticulosament aplicat, va representar una sèrie de substàncies diferents: el metall molt polit del canelobre de bronze, el pesat vellut de la noble túnica del senyor Arnolfi o el pel del gos; tot està representat amb una gran fidelitat a la naturalesa.

L’obra és també un doble retrat de cos sencer i per el posat seriós que adopten els dos personatges, se suposa  que s’està produint un esdeveniment important, i el calçat, apartat a un costat, ens fa pensar que és una cerimònia. Diversos símbols del quadre suggereixen que s’està produint un casament: el llit és el més clar, però també les taronges denoten fructificació i la talla del remat de la cadira del costat del llit representa a Santa Margarida, la patrona de les dones que van a donar a llum.

Fins a les reformes del Concili de Trento de 1563 era completament legal que un home i una dona es casessin sense la presència d’un capellà, i a qualsevol lloc on creguessin oportú fer-ho, també a casa seva.

Al mirall de la paret del fons es reflexa la imatge de dos homes que son els testimonis laics de la cerimònia; un d’ells és el propi van Eyck en un joc visual que 200 anys després Velázquez repetiria a Las Meninas.

El mirall de la paret del fons ens permet veure l’escena des de l’angle oposat.  També podem veure millor les deu escenes de la passió de Crist. A la part superior diu: Johannes de Eyck fuit hic, és a dir, Joan d’Eyck va ser aquí. Encara que van Eyck acostumava a signar les seves obres, la cal.ligrafia gòtica d’aquesta signatura recorda l’escriptura cerimoniosa reservada pels documents legals, i això no ens hauria d’estranyar si el retrat del matrimoni Arnolfi és el que sembla: el certificat pictòric d’un matrimoni.

Aquells que vulguin veure l’original de la pintura, hauran de viatjar a Londres, concretament a la National Gallery.

Per saber més de van Eyck cliqueu aquí.

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: