• Home
  • /
  • Escultura
  • /
  • Ives
  • /
  • ESCULTURA: Chauncey Bradley Ives. Ondina sortint de les aigües

ESCULTURA: Chauncey Bradley Ives. Ondina sortint de les aigües

Undine Rising from the Water (detail) c. 1880-82 ~ Chauncey Bradley Ives:

Imatge de l’ondina emergent de l’aigua.

Undine Rising from the Waters by Chauncey Bradley (ca. 1880-1882).:

Vista frontal.

Primer pla.

Chauncey Bradley Ives - Undine rising from the waters (detail)

Detall del treball del vel.

Avui parlem d’un escultor neoclàssic nord-americà: Chauncey Bradley Ives (1810-1894).

Ives va néixer a Hamden, Conneticut. Quan va complir el setze anys va treballar com aprenent de Rodolphus Northrop, un tallador de New Haven. També va estudiar amb Hezekiah Augur, un altre tallador local que va ser un dels pioners en la talla de marbre a Amèrica.

Es per això que Ives es va dedicar poc després a la talla de marbre i va començar tallant busts a Boston, Massachusetts i després a Nova York.

Per motius de salut (encara que hi ha qui diu que va ser per evitar la competència al seu país) va marxar cap a Europa buscant una climatologia millor.I es va instal.lar a Roma. Era l’any 1851 i ja no es mouria d’aquesta ciutat italiana. Es per aquest motiu que està enterrat al cementiri protestant de Roma.

Encara que durant la seva vida no li va anar gens malament, el cert és que quan morir va ser pràcticament oblidat.

Una de les seves obres més conegudes és Ondina sortint de les aigües que està considerada como una de les icones del moviment neoclàssic americà.

Com se sap, les ondines son éssers associats amb l’aigua. Sempre se les ha representat com éssers femenins cosa que encaixa amb la idea que ja venia de l’antiguitat de que l’aigua és un element femení.

El que expliquen les llegendes és que a aquests esperits mediterranis se’ls trobava normalment en llacs i cascades, i que es podien escoltar les seves boniques veus barrejades amb el so de l’aigua. Eren éssers mortals però sense ànima.

Durant el segle XIX es va fer popular la història novel.lada pel baró Heinrich Karl de la Motte Fouqué que un d’aquests esperits aquàtics va aconseguir no sols forma humana sinó també una ànima quan es va casar amb un cavaller mortal del que es va enamorar. Explica també la història que el seu marit li va ser infidel i que a causa de les lleis que havien de seguir les ondines es va veure forçada a matar-lo.

I això és el que representa Chauncey Bradley Ives: el moment en que l’ondina, vestida amb un vel blanc, s’aixeca com si fos l’aigua a pressió d’una font, reclamant la vida del seu marit.

La roba humida que porta l’ondina és un esplèndid treball de talla, observant-lo ningú diria que la tela és marbre.

La popularitat que va tenir aquesta escultura en el seu àmbit es reflecteix en que la seva imatge va ser utilitzada en les portades d’alguns llibres sobre aquesta disciplina artística, algun de la Universitat de Yale.

Qui vulgui veure l’original de l’estàtua haurà de viatjar fins als Estats Units doncs es troba exposada a New Haven, Conneticut, a la Yale’s Art Gallery.

WilliamMorrisHunt (324x450, 16Kb)

Aquest era Chauncey Bradley Ives, un mestre del neoclassicisme nord-americà.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: