FERNANDO YÁÑEZ i LA GIOCONDA DEL PRADO

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

La Mona Lisa madrilenya, de Fernándo Yañez?

Detall de més a prop.

Primer pla de la cara.

Reconstrucció de la cara oculta d’un musulmà.

 

Fernando Yáñez de la Almedina (1505 – 1537) va ser un pintor renaixentista espanyol (per alguns, el millor) introductor de les formules quattrocentistes italianes a València i a la Castella la Nova de l’època. El seu coneixement de la pintura de Leonardo da Vinci amb qui va poder col.laborar en el perdut mural de La batalla d’Anghiari més la influència d’altres pintors italians com Filippo Lippi o Perugino, es posa de manifest tant en el conjunt de la seva producció pictòrica com en els seus dibuixos i en el treball dels seus seguidors directes.

I citem a Yáñez perquè sembla que té relació -de fet pot ser l’autor- d’un dels quadres més misteriosos i fascinants de la història de l’art, la Gioconda, pintura que no deixa de sorprendre. Aquesta vegada, però, la sorpresa no ve de la Mona Lisa del Louvre sinó de la que es troba al Museo del Prado de Madrid.

La pinacoteca madrilenya va descobrir fa pocs anys a través d’una reflectografia infraroja i una radiografia, que la que se suposava que era una còpia de la famosa obra de da Vinci, però sobre fons negre, en realitat tenia el mateix paisasatge que la del Louvre. A més, els estudis van dictaminar que les dues van ser pintades en el mateix moment, es van fer en paral.lel; de fet, El Prado indica com presumpte autor del retrat a algú dels seus deixebles més pròxims com Salai o Francesco Melzi.

L’any 2012, una profunda restauració va descobrir el fons original que havia quedat ocult, i és en aquest paisatge recuperat on ha saltat la sorpresa.

El conegut historiador italià Silvano Vinceti, president del Comitè Nacional per la Valorització dels Bens Històrics, Culturals i Ambientals, va donar a conèixer el resultat d’una investigació que posa de manifest l’existència d’imatges i missatges ocults a l’obra, tal com també havia dit anteriorment que succeeix amb la Gioconda del Louvre.

El 2010, quan la còpia madrilenya encara estava coberta de negre, Vinceti va sorprendre a tots revelant que la famosa imatge de Leonardo oculta una lletra “S” a l’ull esquerre i una “L” al dret (que podria fer referència a la inicial de l’artista i de Lisa Gherardini, la model, i a la de la família Sforza, governants de Milà a l’època i mecenes de da Vinci). També es va posar de manifest l’existència del número 72 sota el pont del paisatge.

Ara que ha recuperat tota la seva esplendor, Vinceti i el seu equip han estudiat en profunditat la Gioconda madrilenya valent-se del mateix sistema de la parisenca. “Una observació visual molt curosa pot fer sortir a la llum signes ocults”, ha afirmat l’investigador. A part de lupes, s’han valgut de fotografies d’alta resolució i programes informàtics.

En el paisatge, a l’esquerra de la cara de Mona Lisa segons la nostra perspectiva, apareix un rostre humà que representaria un personatge musulmà. Una teoria que és controvertida tal com ja va passar amb la Gioconda parisenca i que també recolza l’historiador José Luís Espejo que diu que té totes les característiques d’un morisc hispànic perquè porta un barret magrebí, els seus llavis son gruixuts i carnosos a la manera semita i la barba és típicament musulmana. Així que l’investigador no té cap dubte de que es tracta d’un moro espanyol dels que hi havia centenars al país en aquella època.

A més d’altres elements que estarien ocults a l’obra, com un castell octogonal típic de les construccions catalanes i de l’ordre dels templers o un pont i una església, el quadre presenta, segons la investigació, unes inscripcions en el mateix lloc on la Gioconda de Leonardo apareix la paraula che (què).

En aquesta ocasió, es tracta d’un parell de criptogrames escrits en castellà: “O fe tenéis” i “Casta non ctnía” (casta no cristiana tenia). Per Espejo, aquestes manifestacions al.ludirien al caràcter no cristià del personatge de la barba que sembla que tingui un ull colpejat. Segons l’investigador, aquest detall pot amagar una crítica cap a l’Espanya del seu temps que es distingia per la persecució i la discriminació dels que no eren cristians vells.

Per la seva part, Vinceti recorda que en el període renaixentista i particularment en la tradició toscana i florentina, el pensament iconogràfic era un mitjà per comunicar les idees filosòfiques, religioses i fins i tot polítiques, i cal tenir present que en aquell moment el tribunal de la Inquisició estava en plena “feina” i si un artista volia expressar una crítica, era millor per ell fer-ho amb un llenguatge simbòlic. Per això, per l’investigador italià, tots aquests elements que vinculen la Gioconda de El Prado amb Espanya solament poden conduir a una conclusió: l’autor era espanyol, i més concretament es tractaria d’un deixeble de Leonardo, l’esmentat Fernando Yáñez de la Almedina que va viure a Florència i allí va assimilar aquella cultura i pràctica artística del pensament traduïda en signes i símbols, cosa que constitueix una concepció de l’art renaixentista com mitjà per combinar la bellesa i el pensament.

I Espejo també coincideix en això amb Vinceti creient que l’autor de la Gioconda de Madrid ha de ser espanyol, apuntant a més un altre detall: una de les pupil.les de la Mona Lisa madrilenya també amaga una lletra, en aquest cas una “M” sobre dos ratlles que per l’investigador pot al.ludir a Maria Magdalena i afirma que Leonardo va deixar criptogrames al.lusius a les seves creences gnòstiques i càtares, cosa que els seus deixebles con Yáñez haurien après bé.

Aquest vídeo del Museo del Prado ens en dóna més detalls tècnics del quadre i la seva restauració, encara que no es mulla sobre l’autoria:

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: