FOTOGRAFIA: ALEIX PLADEMUNT

Espectadors (absents).

Sèrie Res (Nothing).

Sèrie Res.

Dia a l’Orient, de la sèrie Res.

Xafarders?

Dubailand.

Sèrie Espais comuns.

Sèrie Espais comuns.

Sèrie “Petits” somnis.

Sèrie “Petits” somnis.

Sèrie “Petits” somnis.

Sèrie Aquí som.

Sèrie Aquí som.

Sèrie Aquí som.

Aleix Plademunt és un fotògraf gironí que va passar d’estudiar Enginyeria Tècnica a Fotografia. Un canvi d’estudis certament brusc.

En efecte, des que una tia seva li va regalar una càmera ampliadora quan tenia setze anys, es va aficionar a la fotografia que tenia només com un hobby. Posteriorment, quan va començar a assistir a la Universitat per estudiar Enginyeria, a la meitat de la carrera va veure que el seu futur no passaria per aquesta especialitat, així que va canviar a Fotografia, estudis que va fer a la Politècnica de Catalunya i va acabar el post grau d’aquesta disciplina artística a Puebla (Mèxic). Era el 2004 i tenia vint-i-quatre anys.

En quant a la seva obra, sovint ens mostra paisatges, però no és un paisatge necessàriament atractiu, de fet, en molts casos no ho és perque els panorames que registra el gironí parlen de la gent però no perquè aquesta aparagui en les imatges, sinó que és més bé l’efecte o la transformació del paisatge (en alguns casos molt àrid) per l’acció de l’home, de manera que les seves fotografies no busquen oferir-nos la bellesa estètica (la postaleta, per entendre’ns) sinó condicions antropològiques i socials, és a dir, els seus paisatges son construccions culturals.

Així, en els seus registres trobem les restes i senyals dels canvis suposadament civilitzadors, la producció industrial, el kitsch urbanista i la globalització, de manera que veiem paisatges que son un híbrid en els que estan barrejats elements d’identitat de les nostres diverses societats de consum.

Plademunt ha volgut traslladar-nos aquest fet fent-nos arribar paisatges de llocs del món, a vegades ni tan sols urbans, com un pati de cadires totes viudes a l’aire lliure, l’artifici, la irrealitat i fins i tot el deliri de Dubai amb els seus emplaçaments nous que no semblen tenir ningun ancoratge històric visible, o el desarrelament que en d’altres situacions recull la seva sèrie Espais comuns, com un anunci d’Sprite en un lloc tan àrid que no sembla invitar a ningun tipus de consum suposant que hi passi algú.

Les seves imatges son també un aprofundiment en les possibilitats de la fotografia jugant amb l’escala o explorant el temps i la distància.

Com ell mateix ha reconegut, el que l’interessa especialment és el paisatge i sobretot com la gent intervé o es desenvolupa en ell, què hi fa i per què hi és i interpreta els espais.

Com ja s’ha dit, no son les seves, imatges sorgides del capritx estètic, no hi busquem paisatges atractius, sinó que son objectes d’intriga que volen generar preguntes.

Plademunt ha rebut diversos premis i ha realitzat exposicions individuals a llocs com Veneçuela, França, Espanya o el Regne Unit. També ha participat en exposicions col.lectives a Alemanya, Estats Units, Cambotja i, per descomptat, Espanya.

Com diu aquest artista, la diferència de la fotografia no està en una imatge bonica -que qualsevol bona càmera pot aconseguir- sinó en la seva finalitat. El fet distintiu és doncs el que dius amb aquella imatge concreta, el per què la utilitzes.

El fotògraf gironí, actualment resident a Barcelona, Aleix Plademunt.

El seu web és: http://aleixplademunt.com/

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: