GIROLAMO INDUNO. TRIST PRESSENTIMENT

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Trist pressentiment, per Girolamo Induno.

La noia contempla trista el retrat del seu estimat.

Ell ha marxat a la guerra com testifiquen detalls com l’escena d’una batalla enganxada a la finestra…

… o el bust de Garibaldi i la reproducció del quadre amb simbolismes El Petó.

Detall de la modèstia de l’habitació.

 

Parlem d’un pintor italià del segle XIX, Girolamo Induno (1825 – 1890) a qui no hem de confondre amb el seu germà Domenico, també pintor.

Va néixer a Milà i allí, a l’Acadèmia de Brera, va estudiar pintura tenint com professor durant set anys a Luigi Sabatelli, artista neoclàssic.

La seva primera exposició va tenir lloc l’any 1845.

Molt compromès amb el moviment independentista d’Itàlia, va resultar ferit en les lluites contra els austríacs. Aquestes ferides el van confinar a l’estudi del seu germà amb qui va col.laborar en diverses obres.

Va realitzar quadres que es basaven en el Risorgimento (el procés d’unificació d’Itàlia) i també va produir pintures de gènere influenciat pel seu germà.

Durant els anys 1854 i 1855 es va tornar a posar l’uniforme militar per la Guerra de Crimea, aquesta vegada amb el cos d’infanteria del general La Marmora. Durant aquest temps va fer esbossos que acabarien convertint-se en pintures i litografies que incloïen una representació de la Batalla del Chernaia que va ser comprada pel rei Victor Manel II.

Algunes de les seves obres van ser exhibides a l’Exposició Universal de París i poc després, tot i que arrossegava problemes de salut, es va enrolar al cos militar especial que havia creat Garibaldi qui el va acabar reconeixent com pintor oficial del Risorgimento.

Ens ha deixat pintures de gènere que toquen de manera directa o indirecta temes militars. Aquí en tenim una: Trist pressentiment, de l’any 1862.

L’obra reprèn la lectura sentimental i del Risorgimento que tenia el quadre El Petó, pintat tres anys abans per Francesco Hayez  (veure la ressenya que li vam fer clicant aquí), però en clau més contemporània (Hayez barrejava Risorgimento i Edat Mitjana).

En una habitació molt modesta, asseguda sobre el llit, una noia contempla el retrat del seu estimat que ha marxat a la guerra com certifiquen detalls que apareixen en el quadre: el bust de Garibaldi, una escena d’una batalla enganxada a la finestra i una estampa de l’esmentat Petó d’Hayez. El posat de la noia denota un pressentiment: aquest retrat serà l’última imatge que tindrà d’ell.

Girolamo Induno va ser un dels majors exponents de la pintura de gènere que amb imatges íntimes i domèstiques com aquesta, va apropar l’art al públic en general, no solament als erudits.

L’obra pertany a la col.lecció de la milanesa Acadèmia de Brera, la institució artística on va estudia Induno.

Girolamo Induno va ser pintor i soldat. Així es va autoretratar.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: