HAENDEL. SALDA QUERCIA IN ERTE BALZA

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –


 

Georg Friedrich Haendel, alemany de neixement i anglès de nacionalitat, va ser un dels més grans compositors de l’època barroca i també un dels músics que més han influït en la música que es va fer posteriorment.

Va ser també, per dir-ho d’una manera planera, un “democratitzador” de la música perquè la va enfocar pensant en un públic ampli i no només basant-se en els gustos dels mecenes o la noblesa, com sovint passava.

Haendel ens ha deixat un molt gran llegat musical que sintetitza els estils anglès, alemany, francès i italià de la seva època, amb un catàleg que inclou pràcticament tots els gèneres.

Amb una producció com la seva, no és doncs d’estranyar que sigui un dels compositors que aporta més peces musicals a aquest bloc.

La que avui escoltem és l’ària Salda quercia in erte balza de l’òpera Arianna a Creta, obra que Haendel va estrenar l’any 1734.

L’obra tracta del conflicte entre Atenes i Creta d’acord amb el que ens ha arribat de la mitologia. Atenes tenia l’obligació de lliurar noies a Creta que serien donades en sacrifici a un minotaure que vivia en un laberint d’aquella illa grega. Teseo, fill del rei d’Atenes s’enfrontarà al monstre per matar-lo i d’aquesta manera deslliurar Atenes del sacrifici, i més tenint en compte que ara la noia que està destinada a fer-la servir com a tribut és Arianna de qui ell està enamorat.

Poc abans d’enfrontar-se al minotaure, Teseo canta l’aria Salda quercia in erta balza. En època de Haendel el personatge era interpretat per un castrat i ara ho és per un contratenor i el que hem escollit és un autèntic especialista en música barroca: es tracta del croat Max Emanuel Cencic. Com ja s’ha explicat en algunes ocasions en aquest bloc pels menys avesats en música clàssica, un contratenor és un cantant masculí amb registre de veu molt agut que el fa semblar una mezzosoprano o una contralt. Cencic és una de les veus més atractives amb aquest registre i amb una esplèndida tècnica que en aquesta peça ens demostra una vegada més. La sensació és que aquest home fa el que vol amb la seva veu, sembla convertir en fàcil allò que no ho és en absolut.

En quant al resultat del combat entre Teseo i el minotarure, tranquils, el d’Atenes matarà el monstre i després d’aclarir-se un munt de malentesos es casarà amb Arianna.

 

El geni alemany Georg Friedrich Haendel.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

 

De Zagreb és el contratenor Max Emanuel Cencic que actualment resideix a Austria. Ja va començar a fer-se famós quan només amb sis anys va sortir per televisió cantant una ària de la Flauta Màgica. No és d’estranyar que apuntant maneres amb una edat tant curta ara sigui el cantant d’òpera croat més conegut.

El seu web és: http://www.cencic.net/

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: