HIRAM POWERS. DIANA

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Diana, per Hiram Powers

Des d’un altre angle.

Mirada frontal.

 

Un dels escultors neoclàssics nord-americans amb més projecció internacional va ser Hiram Powers (1805 – 1873).

Nascut a Woodstock, quan tenia 14 anys es va mudar a Ohio on va fer estudis i després va obtenir feines que res tenien a veure amb l’escultura fins que als disset anys va treballar per Luman Watson, un fabricant de rellotges de fusta de Cincinnati que era el propietari d’una fàbrica on no solament es feien rellotges sinó també orgues. Allí, utilitzant la habilitat que havia aprés per modelar figures, Powers va arribar a ser un mestre en la construcció de l’instrument musical i es va convertir en el primer mecànic de la fàbrica.

Tres anys després, al 1826, va freqüentar l’estudi de Frederick Eckstein on se li va despertar la passió per l’escultura. Una vegada més la seva habilitat per modelar el va ajudar i va acabar obtenint el càrrec d’assistent general del Western Museum on també va exposar algunes de les seves primeres obres. Així, aquí va realitzar representacions d’escenes del poema de Dant, Infern, que van tenir molt d’èxit.

Tenint ja un nom, es va mudar a Itàlia el 1837 establint-se a Florència d’on ja no es bellugaria. Va guanyar molts diners fent busts però també es va dedicar a l’estatuària de mida natural, personatges idealitzats, alguns dels quals també va acabar representat en forma de bust.

Sobre els seus busts, aquí tenim un exemple, Diana, modelat l’any 1853.

Com sabem, Diana era un personatge mitològic, la deessa de la caça, protectora de la naturalesa. Amb el temps va ampliar els seus atributs per esdevenir també la deessa de la lluna.

Per fer la figura de Diana, Powers es va basar en la seva escultura anterior America: va canviar la roba i va afegir, naturalment, una lluna a les estrelles de la tiara.

El bust es troba a l’Smithsonian American Art Museum de Washington i es curiós com va anar a parar a aquesta institució: l’obra havia sigut encarregada o bé per Lord Overstone o bé Peter Fairbairn, clients de Powers a Anglaterra. Fos l’un o l’altre, el cert és que va acabar desprenent-se de la peça que va acabar en una tenda d’antiguitats de Portugal al segle XIX. De la tenda va viatjar a Washington sent l’Smithsonian la seva residència definitiva.

Aquí veiem a Hiram Powers i també la seva signatura. Va ser el més internacional de tots els escultors neoclàssics nord-americans.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: