JOAQUIM MIR. LA CATEDRAL DELS POBRES

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

 

 

 

 

 

Joaquim Mir va néixer a Barcelona al 1873. Durant la seva joventut va treballar al negoci de bijuteria i merceria del seu pare i va començar estudis de peritatge mercantil que no acabaria perquè ell el que volia era dedicar-se a la pintura.

Així que al 1889, amb setze anys va começar els seus estudis artístics a l’academia privada de Lluís Graner i més tard es matricularia a l’Escola Oficial de Belles Arts de Barcelona.

Ja com a pintor, va mostrar afició per pintar paisatges i gent tant de Barcelona com de fora de la ciutat. En alguns d’ells reflectia temes suburbials i que denotaven una vida dificil. Això demostrava una inquietud social perquè ell no tenia problemes econòmics.

I en aquesta línia es situa el quadre La catedral dels pobres que va pintar al 1898, als vint-i-cinc anys d’edat.

En l’època que la va pintar, Mir formava part de l’anomenada Colla del Safrà. El motiu d’aquest nom era degut a que eren pintors interessats en temes a ple sol i això convidava a utilitzar tonalitats groguenques en les escenes que pintaven. A més d’en Mir, en aquesta “colla” trobem altres noms importants com Nonell, Canals, Sunyer o Pichot.

Aquestes tonalitats ocres també les trobem a La catedral dels pobres, obra que va ser exhibida per primera vegada a l’Exposició de Belles Arts de 1898, el mateix any que la va pintar i, posteriorment, també es va exposar als Quatre Gats.

Mir va pintar el quadre in situ, al mateix temple de la Sagrada Família estructurant la pintura en dues escenes diferents: la basílica en construcció al fons i les figures humanes en primer terme, aconseguint una curiosa simbiosi entre les dues escenes.

D’aquesta manera Mir oposa dos escenaris: el d’un grup de captaires que denoten unes existències que s’enfonsen i de l’altra, el contrari, el naixement del temple. Es evident doncs el to social del seu significat.

La llum també recolza la seva simbologia: mentre la zona dels captaires està més enfosquida, la catedral està inundada per la llum.

El quadre té un altre valor afegit: ens porta la imatge de la Sagrada Família quan feia només setze anys que havia començat la seva edificació (ara ja fa cent trenta).

La pintura pertany a la Col.lecció Carmen Thyssen-Bornemisza en dipòsit al MNAC.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

 

Joaquim Mir al seu estudi.

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: