JOHANNES MOREELSE. MARIA MAGDALENA PENITENT

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

 

Maria Magdalena, per Johannes Moreelse.

Primer pla.

 

Johannes Paulus Moreelse (1603 – 1634) va ser un pintor neerlandès no massa conegut.

Es tenen poques dades de la seva vida, que a més va ser curta doncs va morir amb trenta-un anys a causa d’una epidèmia de pesta.

Sí se sap que va néixer a Utrecht -la mateixa ciutat on moriria- i que pertanyia a la denominada Escola caravaggista d’Utrecht.

Fill del pintor Paulus Moreelse, un molt bon retratista, Johannes es va formar al taller del seu pare i el 1627 va viatjar a Roma, cosa que li va permetre entrar en contacte directe amb els mestres italians, i li va anar bé perquè allí acabaria rebent l’Ordre Papal de Cavalleria.

Aquí tenim un exemple de la seva pintura; aquest quadre representant a Maria Magdalena penedida.

Aquest tema era popular en l’Europa del Renaixement i del Barroc: Magdalena era un símbol de la vida contemplativa i del penediment, i la seva bellesa externa servia per donar èmfasi al contrast entre la passada vida mundana que havia portat i ara la seva fe devota. Des del període medieval es creia que s’havia retirat a la Sainte Baume, al sud de França (es diu que va evangelitzar la regió de Marsella) vivint com ermitana en una cova durant trenta anys. Al segle XV una cova de la zona havia esdevingut lloc de pelegrinatge i se li va fer una estàtua reclinada.

Després del Concili de Trento (segle XVI), els artistes van començar a representar la santa no tant com una asceta sinó més bé com una jove atractiva per donar més importància al fet de que havia rebutjat el món físic per consagrar-se a la vida contemplativa, i un segle abans de que Moreelse fes aquesta pintura ja s’havia començat a popularitzar la imatge d’una reclinada Magdalena semi-despullada.

I això és el que fa el pintor d’Utrecht, encara que la cova s’ha de suposar doncs no es veu d’una manera explícita, sí que ens trobem amb la noia reclinada llegint lectures devotes. Aquests escrits es troben sobre una calavera com símbol de que la paraula escrita que hi contenen està per damunt de la fragilitat humana i de la mort.

Maria Magdalena està representada d’una manera lluminosa i austera, amb cabells llargs que recorden l’episodi de l’Evangeli on amb ells eixuga els peus de Crist. Té una mirada intensa que ens invita a imaginar què està observant o què està pensant.

Johannes Moreelse va ser doncs per context històric un dels pintors de l’edat d’or neerlandesa (segle XVII). Malauradament la seva prematura mort va estroncar una correra que podria haver sigut tan llarga com brillant.

Aquesta obra pertany al Museu de Belles Arts de Caen, a França. El seu facebook és https://www.facebook.com/mbacaen/

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: