JOSÉ ÁLVAREZ CUBERO. LA DEFENSA DE SARAGOSSA

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

La defensa de Saragossa, per José Álvarez Cubero.

Vista frontal.

 

Detall del treball de la musculatura, roba i ferida.

 

 

Avui parlem d’un escultor cordovès. Es tracta de José Alvarez Cubero, un dels millors neoclàssics espanyols.

Va estar molts anys fent carrera tant a París com a Roma. A la primera d’aquestes ciutats va arribar l’any 1799 gràcies a una beca de la casa reial. A la capital francesa va ser integrat en l’equip del taller de Jacques-Louis David. A part de l’aprenentatge que li va suposar treballar en el taller d’aquest afamat escultor, també va poder establir relacions amb Augustin Pajou, artista de qui ja hem parlat en aquest bloc. De fet, Alvarez es va arribar a establir a la mansió on vivia Pajou.

Sis anys després, José Alvarez es va instal.lar a Roma, ciutat on va viure durant vint anys. Com a París, va fer molt bones relacions: va ser assistent de Canova, un dels grans escultors del neoclassicisme -també d’ell hem parlat diverses vegades aquí- i a més va ser nomenat escultor de cort en l’exili del rei Carles IV d’Espanya.

L’obra que comentem, La defensa de Saragossa, és d’aquest període italià.

Es tracta d’una escena al.legòrica que representa el setge de la capital aragonesa. La novetat que significa l’obra és l’elecció d’una gesta èpica del món contemporani i el seu tractament des d’un punt de vista clàssic sintetitzant la representació d’un conflicte bèl.lic, un fet modern, amb l’estil classicista amb nu heroic i to de tragèdia grega.

Es doncs una obra de creació en la que es fonen evocacions clàssiques, del Renaixement i de contemporaneïtat, així com l’elaboració d’un tema de variades lectures, entre les que es troben la representació de la joventut, la vellesa, Virgili…

Quan va acabar el grup de guix, el va exposar al seu estudi i molts dels visitants deien que es tractava de la representació de Nèstor defensat pel seu fill Antíoc (que eren herois de la guerra de Troia) i va tenir gran èxit.

Alvarez va oferir l’obra, encara en guix, a Ferran VII i el rei va pagar en agraïment l’execució en marbre.

Quan l’escultura va arribar a Madrid, es va exhibir públicament durant un mes rebent molts elogis que van continuar durant temps en diaris i altres publicacions i va acabar esdevenint l’obra més important de l’artista cordovès.

En l’actualitat es troba exposada al Museu del Prado.

L’escultor cordovès José Álvarez Cubero.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: