KEES VAN DONGEN. TRINIDAD FERNÁNDEZ

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Trinidad Fernández, per Kees van Dongen.

De més a prop.

Detall.

Detall.

 

Kees van Dongen (1877 – 1968) va ser un pintor fauvista neerlandès que ha estat injustament massa oblidat.

Va assistir a l’Acadèmia Reial de Pintura de Rotterdam durant un temps, encara que van Dongen va ser bastant autodidacta.

Amb vint anys va marxar a París on passaria bona part de la seva carrera.

Ens fixem en un quadre que va pintar el 1910 titulat Trinidad Fernández que és una de les pintures que l’artista va fer durant el període més inspirat de la seva carrera.

Seguint l’èxit de les seves pintures fauve anteriors, van Dongen va viatjar per Espanya, el Marroc i Egipte on va passar anys inspirant-se per una sèrie de paisatges i observant els bruscs contrasts amb la seva ciutat d’adopció, París.

Inspirat per ballarines de flamenc i personatges bohemis que va trobar a Sevilla, la seva pintura en aquesta etapa destil·la moviment i trets andalusos. Les pintures que va fer en aquesta ciutat com la que aquí veiem, reflecteixen l’interès de van Dongen per representar de forma molt elaborada els mantons i els ulls foscos de les dones del sud.

Es podria dir que en aquest quadre l’artista està més centrat en la representació del vestit i de l’estètica espanyola que no de la model. La seva elaborada mantilla és plasmada en color molt pur i els rics negres de l’encaix estan compensats per tocs de blaus i violetes, i recordant les seves pintures més fauvistes, l’atrevit tractament de la pintura en el vestit i la cridanera elecció del color carmesí aplicat al voltant del cap de la noia s’equilibren amb una acurada feina de la cara. El seu delicat rostre es pintat amb contrasts cromàtics de verd, rosa i groc, tret que caracteritza moltes de les obres d’èxit d’aquest pintor.

Sent un bon exemple de la tècnica de retrat de l’artista, Trinidad Fernández marca noves expectatives per van Dongen. Aquest quadre com d’altres que va realitzar durant el seu viatge pel sud signifiquen un pas endavant en relació als seus quadres anteriors de retrats femenins. Les experiències que va tenir a Espanya van deixar una empremta inesborrable en les seves posteriors obres.

El quadre pertany a una col·lecció privada.

 

El neerlandès Kees van Dongen, artista que mereix més record del que té.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: