LA BELLESA DE LES LÍNIES, A FOTO COLECTANIA

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Augusto Cantamessa. Breu horitzó.

Cig Harvey. Cadillac groc pàl.lid.

Lewis Hine. Empire State Building. 1931.

Stephane Couturier. Barendrecht n 1.

Laurent Elie Badessi. Esquena d’home.

Abelardo Morell. Llibre amb pàgines amb forma d’ones.

 

S’està celebrant a Foto Colectania una exposició que agradarà als seguidors del món de l’art i molt especialment als de la fotografia. El seu títol ja és suggerent: La bellesa de les línies.

La mostra presenta una selecció d’obres mestres de la història de la fotografia, que són part de la col·lecció de Sondra Gilman i Celso González-Falla. Amb seu a Nova York, la col·lecció inclou més de 1.500 fotografies originals d’alguns dels millors fotògrafs dels segles XX i XXI.

Hem constatat que els fotògrafs han oscil·lat entre dos extrems: la il·lusió mimètica de la realitat i el realç de les qualitats estètiques de la imatge. Ja siguin “línies instantànies” (segons l’expressió d’Henri Cartier-Bresson), línies racionals inspirades en el corrent del New Topographics (el grup de fotògrafs que van trencar els conceptes tradicionals de la fotografia de paisatge per cercar una representació menys romàntica i més real), o la diversitat de línies corbes del cos humà, en fotografia, la línia estructura i, a vegades, reinventa allò real, fins al punt d’arribar a l’abstracció.

Davant d’una fotografia, fins i tot els espectadors més entesos, a vegades observen el món tal com se’ls presenta: escodrinyen el rostre o el paisatge, es meravellen amb els detalls, les vestimentes de moda o les expressions en les cares. Fascinats per la il·lusió mimètica, pot ser alguns ni tan sols vegin les línies -rectes, corbes, obliqües- que en realitat formen la base de la composició fotogràfica.

Doncs d’això va aquesta exposició; convida el visitant a realitzar un viatge estètic: les confrontacions formals s’alliberen del seu context cultural i històric per permetre que l’espectador experimenti la seva pròpia relació personal i sensible amb la imatge fotogràfica.

I, és clar, es tracta de fer palesa la importància de la línia, sigui quina sigui:

Línia recta: aquí es confronten obres d’artistes com Stéphane Couturier, Hiroshi Sugimoto, Lewis Balz o Robert Adams. Aquesta secció emfatitza la importància de les línies de força de la imatge i els sentiments que sorgeixen quan són estrictament paral·leles o, almenys en aparença, més espontànies.

Línia corba: amb obres d’Edward Weston, Bill Brandt, André Kertész, Robert Mapplethorpe, Léon Levinstein i Berenice Abbott, entre altres, aquesta secció mostra que la corba defineix tots els cossos masculins i femenins, fotografiats íntegrament o detalladament.

Abstracció: aquesta secció comprèn fotografies d’Aaron Siskind, Minor White, Ray K. Metzker i Harry Callahan, en les quals la seva referència al món real desapareix revelant les línies d’abstracció de la imatge.

A la major part d’aquests fotògrafs ja els hem dedicat ressenyes en les pàgines del nostre blog, però ara tenim la oportunitat de veure’ls des de la perspectiva que planteja aquesta exposició.

A Foto Colectania, al Passeig Picasso nº 14, fins al 29 de setembre.

 

La casa museu de Sondra Gilman i Celso González-Falla: qualsevol espai d’una paret és bo per posar una fotografia.

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: