LA TRAICION DE HUDA, DE HANY ABU-ASSAD

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –


La traición de Huda és una pel·lícula que comença forta. Una dona palestina que es diu Reem va a arreglar-se el cabell a la perruqueria de la seva amiga Huda, a Betlem, Cisjordània. Allí tot sembla normal fins que Reem perd el coneixement asseguda a la cadira de la perruqueria: Huda li ha preparat una trampa. Amb l’ajuda d’un home, la despullen en una habitació i li fan fotos compromeses amb ell. Quan la dona desperta, ja és massa tard.

Però, per què aquesta trampa? Doncs perquè Huda treballa, forçadament, a les ordres del Mossad (agència d’intel·ligència israeliana) i aquesta activitat li permet “reclutar” altres dones per treballar com espies per Israel. Reem -com altres dones que han caigut en la mateixa trampa- sap que si les fotos arriben al seu marit, la farà fora de casa i la comunitat sencera la marginarà.

Aquest és l’intens punt de partida de la pel·lícula dirigida pel director Hany Abu-Assad, que encara s’agreuja més quan, poc després, el saló de perruqueria apareix tancat i Huda es troba detinguda per la resistència palestina que tracta de treure-li informació sobre les dones que treballen per ella. Així, una part del film entrarà en interrogatoris cada vegada més dramàtics que la dona té amb Hasan, el líder del grup.

Mentre, sabedora Reem del perill que corre si Huda la delata com “espia”, té por i dubta sobre quina és la menys dolenta de les tres opcions possibles: si explicar-li tot al seu marit i ser marginada per la societat (i per la seva pròpia família) i que la separin del seu fill per ser una esposa “infidel”, o lliurar-se a la resistència palestina i veure què fan amb ella, o, la tercera opció, esperar ser rescatada pels israelians, que tampoc voldran saber res d’ella doncs com “agent” no la coneixen perquè no ha arribat a entrar en funcionament.

Aquest és el context en el que la pel·lícula transmet l’angoixant sensació d’una dona que se sent pressionada i maltractada tant per qüestions polítiques com pel masclisme imperant en aquella societat.

El film perd potència després d’un bon començament i es fa una mica reiteratiu, però tot i això, pel conjunt, és una pel·lícula interessant pel tema que exposa, la por d’una dona en un món d’homes que exerceixen violència contra elles, una sensació d’assetjament que pot ofegar l’existència de qualsevol dona, en aquest cas, Reem. Es basa en la realitat social del país, encara que els personatges són ficticis.

 

Hany Abu-Assad no és un director qualsevol. Ha estat nominat en dues ocasions a l’Oscar, primer per Paradise Now i, després, per Omar. Ara amb La traición de Huda, torna a Palestina després d’haver “fet les Amèriques” dirigint a Idris Elba i Kate Winslet a La montaña entre nosotros.

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: