L’ARXIDUC LEOPOLD GUILLEM A LA SEVA GALERIA DE PINTURES A BRUXEL.LES, DE DAVID TENIERS EL JOVE

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

 

L’arxiduc Leopold Guillem a la seva galeria de pintures de Bruxel.les, de David Teniers el jove.

Aquestes son algunes de les pintures que es poder veure a l’obra de Teniers:

 

Diana i Calixt, de Ticià.

Crist i l’adúltera, de Ticià.

 

Tres filòsofs, de Giorgione.

 

Avui parlem d’una obra d’un pintor belga “classificat”: David Teniers.

Classificat perquè era conegut com David Teniers II (o també com David Teniers el Jove). El motiu perquè el “numeressin” era obviament que el seu pare també va ser pintor. Fins i tot va haver un David Teniers III, fill de qui parlem avui. Com es veu, tota una saga de pintors.

David Teniers II (o el Jove) va ser nomenant conservador de la galeria i pintor de cambra de l’arxiduc Leopold Guillem d’Habsburg, governador dels Països Baixos. Era l’any 1647 i durant aquest període va pintar diverses escenes de gabinet del palau de Brussel.les on es mostraven les millors pintures de l’arxiduc així com els personatges que anaven a veure-les. I una de les millors versions que en va fer és la que es troba al Museo del Prado i és de la que avui parlem. Data de l’any 1653.

David Teniers en va fer una obra d’un gran valor documental doncs no és sols un retrat de l’arxiduc sinó que és un autèntic catàleg d’una petita part de la col.lecció d’aquest Habsburg que encara que era austríac, va ser educat a Espanya. A més, Teniers la va pintar amb gran cura perquè aquesta còpia estava destinada al cosí de Leopold Guillem que no era un altre que el rei d’Espanya Felip IV qui, per cert, va ser el més important col.leccionista dels Habsburg de tots els temps.

Hi son visibles ni més ni menys que quaranta-nou pintures de diverses nacionalitats: cinc flamenques, una alemanya, una espanyola i trenta nou italianes, la majoria venecianes. En podríem destacar els quadres de Ticià: El pastor i la pastora, Dànae, Diana i Calixt, Crist i l’adúltera, i La Fugida a Egipte. De Giorgione es veu Tres filòsofs, de Tintoretto El descendiment, de Veronès L’adoració dels reis, Crist i la samaritana, i Sant Sebastià.

En quant als personatges que hi veiem, en primer terme al centre, l’arxiduc; en un segon pla apareix Teniers retratat en l’exercici de les seves funcions, és a dir, com el Conservador, amb uns papers a les mans. Al costat esquerre de l’arxiduc segons la nostra posició de mirada, es troba el comte de Fuensaldaña i rere Leopold Guillem hi ha un clergue de perfil i un personatge no identificat.

Sobre la taula hi ha diverses escultures clàssiques: un cap de sàtir, un bust romà de dona velada i una Venus de cos sencer, a més  d’una botzina i diversos gravats. Son restes simbòliques d’objectes històrics, de la naturalesa i artístics que s’unien a les pintures com record dels gabinets de la primera meitat dels segle XVII.

El suport de la taula és una figura de Ganimedes agenollat amb una copa a la mà per oferir-la als deus, una obra de Duquesnoy el Jove.

S’observa que en el quadre s’ha respectat, dins del possible, l’harmonia en els temes i les proporcions, així, les pintures mitològiques estan situades a la zona alta, els retrats als dos costats de la porta i els quadres flamencs en llocs importants doncs son “els de casa”.

També podríem citar els marcs que son tot un document històric.

Al començament ja s’ha dit que aquest quadre es troba al Museo del Prado de Madrid, així que el tenim a ben poques hores de camí amb l’AVE per veure en directe aquest autèntic display d’art.

 

El pintor belga David Teniers el Jove.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: