LAS GUARDIANAS, DE XAVIER BEAUVOIS

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –


 

 

Nathalie Baye és Hortense, una mare de família que s’ocupa de tirar endavant la seva granja durant la primera guerra mundial.

Laura Smet és Solange, la seva filla. Però no la vol ajudar prou en les dures feines de la granja…

Així que Hortense ha de contractar a Francine (Iris Bry) perquè l’ajudi.

 

Som a l’any 1915 en plena I Guerra Mundial. Gairebé tots els homes son al front i les dones s’han quedat soles per defendre les terres. Hortense, una mare de família treballadora sense límit, dóna feina a la seva granja a Francine, una jove que ve de l’assistència pública, perquè l’ajudi en el treball doncs Solange, la seva filla, es nega a fer-ho. Les dues dones es portaran bé des del primer moment. Quan George, un dels fills que estan combatent, torna uns dies de visita, s’enamorarà de Francine. Gelosies, solidaritat i rivalitats aniran sorgint entre els membres de la família al llarg d’aquells durs anys.

Les dones han format l’autèntica rereguarda de les guerres. Allunyades de la batalla, son imprescindibles perquè quan arribi el dia que les bales deixin de sonar, quan els homes tornin, almenys els que ho puguin fer, trobin les coses -en un sentit molt ampli de la paraula- com estaven. Suport social, econòmic, sentimental i ètic, les dones han hagut d’assumir responsabilitats i dures feines que habitualment fan els homes. Aquest és un tema no massa tractat en el cine; sí que n’hi ha algunes bones pel.lícules sobre la matèria, però generalment, la gran majoria se centren en la lluita cruenta.

Doncs aquest és el tema que toca el director Xavier Beauvois amb el seu estil més bé contemplatiu i alentit, aquí adaptant una novel.la d’Ernest Pérochon publicada el 1924 que transcorre en un petit poble francès i es deté en diversos moments del turbulent  període 1914 – 1918, encara que el film comprèn sis anys, per fixar-se en la situació d’una família de grangers amb varis dels seus homes, incloent-hi un fill i un gendre, mobilitzats.

Son dones de caràcter les que aquí veiem com la que encarna la veterana Nathalie Baye i Laura Smet (mare i filla a la pel.lícula i a la vida real) acompanyades de la fins a aquest film desconeguda Iris Bry, una jove debutant catalizadora del pes dramàtic de la narració des de la seva posició d’orfe que acaba sobrepassant la condició de contractada per ajudar en la feina. Bry és tota una revelació en el seu debut cinematogràfic.

La càmera de Beauvois converteix la rutina laboral en una mena de contraportada bèl.lica oferint-nos una mostra de costumisme dramàtic contingut i sobri, sense caure en sentimentalismes.

Una magnífica fotografia naturalista ens acompanya, però tot i la bonica llum de l’alba i els capvespres o el foc interior d’una llar, aquesta no és la millor pel.lícula de Beauvois, segurament perquè el guió tampoc no dóna per més de dues hores de projecció i converteixen la cinta en alguns passatges en massa parsimoniosa. De tota manera, encara que resulta una mica llarga, els bons moments dramàtics entre els personatges  i els atractius detalls narratius, fan de Las guardianas un film a tenir en compte.

 

 

Amb un estil igual de precís i auster que en la seva pel.lícula de set anys enrere De dioses y hombres, el director i actor Xavier Beauvois retrata a Las guardianas el dia a dia de les dones que porten les regnes de les granges en una zona rural de França durant la primera guerra mundial. Es aquest un film que en paraules del propi director, és una mena de western feminista.

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: