LIBERTAD, DE CLARA ROQUET

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –


La família Vidal passa en la seva casa d’estiu les últimes vacances de l’àvia Ángela que pateix un avançat Alzheimer. Per primera vegada en la seva vida, Nora, de catorze anys, sent que no troba el seu lloc. Els jocs de nens ja li semblen ridículs i les converses dels adults encara li van grans. Però tot canvia amb l’arribada de Libertad, de quinze anys, filla de Rosana, la dona colombiana que cuida a Ángela. Rebel i magnètica, Libertad es converteix en la porta d’entrada a un estiu diferent per Nora, i les dues noies ràpidament fan una amistat intensa però desigual. Juntes surten de la bombolla de protecció i confort que suposa la casa familiar descobrint un món nou en el que Nora se sent més lliure que mai. 

En la fase vital de l’adolescència no són pocs les noies i nois que malgrat la seva curta edat semblen haver viscut ja dues vides. Són, és clar, les circumstàncies socials i econòmiques les que els han fet créixer més ràpid a còpia de dificultats. I una d’aquestes noies és Libertad, l’adolescent colombiana que dona títol -amb doble sentit- al primer llargmetratge de la jove directora de Vic, Clara Roquet, qui s’aproxima a l’adolescència per comparació: exhibeix el contrast entre la filla de l’empleada de la llar, cuidadora, i cuinera d’una luxosa casa d’estiu, i la neta de la propietària, una nena benestant que comença a descobrir coses sobre l’existència en les que la noia colombiana ja té algun màster. Temes com la diferència de classe, l’estiu del creixement, la pèrdua de la innocència, la conquesta de l’espai propi, les primeres experiències amb les coses prohibides i l’escletxa per on començar a mostrar una personalitat determinada van apareixent al relat.

La pel·lícula es basa en dues columnes narratives que es creuen: la consciència de classe i les relacions maternofilials que Roquet articula a través d’un clàssic relat d’iniciació que es posa en escena mitjançant la mirada de les dues noies i, especialment, la de Nora. La pel·lícula se centra més en l’aspecte contemplatiu del dia a dia que no del narratiu, i el pes de la família, com es perpetuen els rols i les diferències de classe.

En aquestes últims anys, alguns directors sud-americans han posat el focus en el classicisme d’una burgesia, generalment, d’esquerres i moderna, que perpetua -possiblement de manera inconscient- el mateix classicisme que es critica als rics de dretes, i a l’Amèrica Llatina les diferències de classe són més acusades. Un exemple n’és el mexicà Alfonso Cuarón amb Roma, o directores com la brasilera Anna Muylaert a Una segunda madre. A Espanya, aquestes relacions entre classes i, generalment, entre dones, no s’havien desenvolupat tant en el cinema, però Roquet entra a fons: la plusvàlua emocional que ofereixen les dones pobres a les famílies de classe mitjana-alta va més enllà d’un simple servei domèstic perquè són dones que abandonen la seva vida i la seva família per cuidar dels altres. I a partir d’aquí sorgeixen preguntes punyents: fins a quin punt som el que som al marge del pes de la tradició familiar? Estem condemnats a explotar o ser explotats des de petits? La pel·lícula es capbussa en les profunditats de la relació propietari-servent, i és aquí, precisament, on el film oferint-se sense artificis, brilla.

Clara Roquet manega en la construcció de climes i conflictes una subtilesa i maduresa poc freqüents en una directora debutant. I això que la proposta tenia trampes per caure en el fàcil subratllat, però tant la degradació d’Ángela com les diferències de classe són tractades de manera continguda, intel·ligent. El relat ens portarà mica en mica a entendre les decisions de totes les dones de la família sense jutjar-les. Un bon debut el de la directora catalana.

 

La directora de Vic, Clara Roquet, té una àmplia experiència com directora de curts i com guionista. Debuta com directora de llargmetratges amb Libertad, pel·lícula de la que és, com no, també guionista.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: