LUCÍA EN LA NOCHE, DE JUAN MANUEL DE PRADA

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

 

Lucía en la noche és la nova novel.la de Juan Manuel de Prada.

El protagonista és Alejandro Ballesteros -qui ja apareixia en d’altres obres com La tempestad o Mirlo blanco, cisne negro-, un novel.lista que havia tingut molts èxits en els anys noranta però que sembla haver entrat en una espiral de decadència autodestructiva i de sequera creativa. Ara es dedica a renegar de sí mateix i del món i a fer de tertulià en discutibles programes televisius, fins que una nit de fum i alcohol coneix a Lucía i sent que amb ella la vida torna a valer la pena.

Però, qui és Lucia? Qui és aquesta noia desmanegada i una mica esquerpa que sembla que ho sap tot sobre ell? Com és capaç d’anticipar els seus desitjos o d’apaivagar els seus temors més ocults? Per què malgrat això no sembla que acabi de confiar del tot en ell? Què amaga el seu passat?

Lucía s’ha convertit en la musa -això sí, molt enigmàtica- de Ballesteros. Apareix i desapareix quan vol com si fos una gata, fins que un dia desapareix del tot.

I aquesta desaparició marcarà l’inici d’una recerca febril i esquitxada de revelacions absolutament inesperades, de manera que Alejandro haurà de treure el millor de sí mateix per trobar respostes que, pot ser, s’hauria estimat més no haver trobat mai… perquè les coses no son com semblava que eren.

La novel.la està ambientada en una bona part a Catalunya, Vall d’Aran inclòs, i planteja qüestions polítiques com la inducció de determinat pensament, i es critica la versió sobre les coses que ens introdueixen en el cervell, com per exemple, la por irracional a l’islam que pot justificar bombardejar pobles innocents, i analitza la pèrdua de la capacitat de discerniment; és una invitació a ponderar més objectivament les versions oficials que se’ns ofereixen, tan tosques, que solament pretenen fidelitzar i fanatitzar la gent.

De Prada narra la història amb un llenguatge que barreja algunes expressions una mica arcaiques amb d’altres rabiosament actuals. Aquest contrast dóna un estil curiós en algunes frases.

Caminant entre la novel.la negra i el thriller (l’autor prefereix qualificar-la d’intriga) Lucia en la noche planteja el tema de la identitat i les seves falsedats explicat amb un cert humor, potser barroc (per el llenguatge amb aquest toc antic), i bastant de sornegueria com és característic en Juan Manuel de Prada.

Una novel.la interessant.

 

Juan Manuel de Prada (1970) és de Barakaldo però va passar la infància i adolescència a Zamora. Ja fa més de vint anys que publica i amb els seus primers llibres va sorprendre a la crítica per la seva imaginació i la utilització del llenguatge.

Ha rebut un munt de premis: Ojo Crítico 1996 per Las máscaras del héroe, el Planeta el 1997 per La tempestad que va ser traduïda a vint idiomes i va significar la seva consagració universal, el Premi Primavera i el Nacional de Narrativa de 2003 per La vida invisible, el 2007 es va emportar el Biblioteca Breve i el Premi de la Crítica de Castella i Lleó per El séptimo velo, el 2012 va tornar a guanyar el Premi de la Crítica de Castella i Lleó, aquesta vegada per El Castillo de diamante de 2015 sobre la tensa relació entre Santa Teresa de Jesús i Ana de Mendoza, princesa d’Eboli.

El 2016 va publicar Mirlo blanco, cisne negro, en la que ell mateix es portava la pitjor part en forma d’autocrítica perquè feia burla de La tempestad a la que considera la seva pitjor novel.la malgrat que va guanyar el Premi Planeta.

Ara ha publicat la novel.la aquí comentada que conté algun tret autobiogràfic perquè ell també va ser un escriptor amb problemes, com Alejandro Ballesteros.

El seu web és http://www.juanmanueldeprada.com/

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: