MARTA FÀBREGAS A LA GALERIA ANQUIN’S

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Ballarina índia. 1898.

Dona algeriana. 1870.

Geisha d’Osaka. 1893.

Lhacham (princesa) tibetana. 1879.

Dona jove de Sudan. 1930.

Geisha de Yokohama. 1908.

 

A Marta Fàbregas el llenguatge visual li ha apassionat des de sempre, de manera que porta un munt d’anys dedicant-se a la fotografia.

L’aprenentatge el va fer a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya. Després va treballar en diferents estudis fotogràfics de Barcelona fins que el 1998 va fundar l’estudi La Fotogràfica junt amb el també fotògraf Marc Vidal.

Però Fàbregas no fa solament fotografia de la, diguem-ne, “convencional” sinó que li agrada investigar noves tècniques i llenguatges fins i tot en el collage.

I precisament és això el que podem veure en l’exposició que està celebrant a la galeria Anquin’s de Reus: collage.

Des de fa anys va recopilant fotografies antigues de dones de qualsevol lloc del món, imatges que tot i la seva antiguitat, el temps no ha pogut destruir.

Aquestes velles fotografies són la història de dones, generalment anònimes, silenciades i fins ara perdudes en el temps. Afortunadament, les seves imatges ens han arribat i en certa manera ens parlen de qui van ser i de com van viure.

L’exposició es titula Colonitzades i és el resultat d’aquest interès de Marta Fàbregas per recollir fotografies de dones majoritàriament sense veu -no totes-, de finals del segle XIX i principis del XX. Des de fa anys les busca per mercats i botigues d’antiguitats i també en arxius digitals, i ja en té milers.

Fàbregas va començar a treballar algunes d’aquestes imatges digitalment i a crear amb diversos materials collages fotogràfics amb una tècnica que ella anomena Transfotografia. En tot aquest procés de transformació de la imatge, vol retornar la dignitat a aquestes dones oblidades, marginades o esclavitzades. Si cal, afegeix algun element que ajuda a aquesta dignificació com luxosos retalls tèxtils de l’època i del context geogràfic de la dona fotografiada, que afegeixen color i elegància a la vestimenta. Per últim, traspassa la imatge resultant a un paper d’aquarel·la.

Vivim en un món de saturació de les imatges en el qual la fotografia ja no té un component tan ritual i s’ha convertit més bé en una eina quotidiana. En aquest context, Marta Fàbregas s’apropia de fotos antigues i les transforma per crear obres d’art noves que, indirectament, ens parlen també de les colonitzacions del present. Es deuen produir milions de fotografies noves a cada minut, per què no reciclar-ne de velles i donar-les-hi el valor i la importància que no van tenir a la seva època?, es pregunta l’artista.

Fàbregas dota de significats nous a aquestes fotografies rescatades del passat. Les seves protagonistes, encara que provinguin de llocs geogràfics molts allunyats entre ells i de posicions socials diverses, estan unides per un fil que parla de dominació, masclisme, poder i resistència.

Encara que alguna d’elles rigui, en general hi ha una certa melancolia en moltes d’elles que ha transcendit el temps. I veure-les en una mateixa sala, posa de manifest que juntes són més fortes i la seva veu es multiplica.

Fins al 9 de març.

El web de la galeria Anquin’s és https://www.anquins.com/ca/

 

L’artista barcelonina actualment resident a San Cugat, Marta Fàbregas Aragall.

El seu web és https://www.martafabregas.com/

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: