MATEO MATÉ A LA GALERIA PALMADOTZE

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

La nena de l’espina.

Venus de Mèdici, hermafrodita.

Venus de Canova, negra.

Apol·lina.

Mite buit.

Venus de Milo, Dorífor.

 

No cal passejar-se solament pels grans centres urbans per trobar interessants galeries d’art. Un exemple és Palmadotze, un espai d’art contemporani situat a Santa Margarida i els Monjos. La sala, dirigida per Pilar Carbonell i Anna Rovira, ofereix una atractiva programació amb artistes tant nacionals com internacionals.

Aquests dies hi està exposant l’escultor madrileny Mateo Maté que presenta dibuixos i escultures de la seva àmplia obra realitzada aquests últims anys que articula al voltant del concepte de cànon, d’unes regles que responen a un ideal estètic que emana d’una cultura i context determinat. Això vol dir que el cànon és un concepte bàsicament ideal, no material o real, i ideològic doncs es tracta d’una resposta a determinats valors.

Precisament, diversos projectes artístics de Maté responen al seu interès per analitzar críticament i irònicament les relacions entre iconografia i poder, i per qüestionar l’ús que els règims polítics de tot tipus fan de les imatges: “no hi ha bellesa innocent o innòcua, hi ha mecanismes de poder”, diu l’artista. Doncs l’exposició Cànon s’inscriu en aquesta línia de treball i revisa la pervivència dels cànons de la tradició clàssica així com el seu impacte en la construcció de sistemes de poder i productivitat. Amb aquest projecte, Mateo Maté també reclama la necessitat de subvertir aquests ideals perquè responguin a una realitat més pròxima i diversa.

Així, podem veure la Venus de Cánova (negra), esculpida a partir d’una còpia de la Venus Itàlica de la Galeria Palatina, a Florència, però parcialment racialitzada perquè la seva cara abandoni els trets caucàsics i adquireixi els d’una Venus d’origen africà, recordant-nos el color dels nostres més antics avantpassats.

També podem contemplar una versió d’El nen de l’espina, l’original de la qual es troba al Museu Capitolí de Roma, que també té còpia al Museu del Prado. En la versió de Maté, el nen no és nen sinó nena, la Nena de l’espina: l’única cosa que l’artista ha modificat són els genitals i els pits, mantenint la cara i la resta del cos intactes. Una cosa semblant passa amb Apol·lina, una versió transsexualitzada del Déu Apol·lo.

Altres operacions similars donen lloc a un conjunt de retrats de carbó vegetal, entre els quals trobem una imponent Venus de Mèdici (hermafrodita), que pren com referència la Venus homònima que es troba a la Galeria dels Uffizi, a Florència, però representada en aquest cas com una figura masculina i femenina alhora; també semblant al què passa amb la Venus de Milo Dorífor, que combina parts corporals del famós atleta de Policlet amb altres pertanyents a la famosa Afrodita d’Alexandre d’Antioquia.

A la mostra també trobarem una selecció de dibuixos i bustos escultòrics de la sèrie Mites buits, en la que la vena iconoclasta de Maté es fa molt més explícita, encara que també té un fons poètic.

I més enllà de la perícia tècnica de l’artista, amb Cànon, Maté fa una advertència sobre el rebuig a les diferents formes de ser i sentir.

L’exposició es pot veure fins al 28 de novembre.

El web de la galeria és https://www.palmadotze.com/

 

L’artista interdisciplinari Mateo Maté.

El seu web és https://mateomate.com/

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: