MATTHIAS STOM. L’ADORACIÓ DELS REIS MAGS

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

L’adoració dels reis mags, de Matthias Stom.

El nen Jesús i Melcior intercanvien mirades pròximes.

Gaspar i Baltasar miren atentament.

Josep i Maria tenen unes expressions més “clàssiques”.

Un dels patges sembla distret amb alguna cosa de fora del quadre.

 

Matthias Stom (1600 – 1650), també dit Stomer, va ser un pintor neerlandès emmarcat en el cercle dels seguidors de l’escola caravaggista d’Utrecht.

Encara que ell era d’Amersfoort, va ser a l’esmentada ciutat d’Utrecht on es va iniciar en la pintura de la mà d’Abraham Bloemaert, pintor manierista tardà.

Després es va traslladar a Roma on durant tres anys va ser deixeble del pintor Gerrit van Honthorst, també provinent d’Utrtchet. Més tard va anar a Nàpols i el 1640 es va instal.lar definitivament a Sicília fins a la seva mort, de manera que va viure trenta anys a Itàlia.

Stom és, probablement junt amb van Honthorst, un dels caravaggistes nòrdics més importants, encara que té punts diferencials de color i tema en relació a van Honthorst doncs aquest representava escenes de gènere i la quotidianitat de la vida mentre que Stom pintava amb un color més càlid i la temàtica era sovint religiosa.

Precisament és el cas del quadre que veiem a l’encapçalament i que ens encaixa bé per un dia com avui: L’adoració dels reis mags.

Com s’explica a l’evangeli de Mateu, els tres reis van viatjar des de l’est seguint una estrella per trobar al nou nat a Betlem. Representant diferents edats, races i continents -Europa, Àfrica i Àsia-, l’homenatge que fan a Crist simbolitza la submissió dels poders temporals a l’autoritat de l’Església. Els seus regals d’or, encens i mirra van ser interpretats com símbols del regnat de Jesús, el seu ministeri eclesiàstic i la seva reencarnació com a home.

El quadre dóna una expressió visual a la idea de que s’ha fundat una nova llei sobre les ruïnes de la vella: es veu una columna trencada d’un temple pagà caiguda al terra.

Una brillant llum natural il.lumina les figures oferint al conjunt un bon contrast de llum i ombra.

La representació dels reis mags i la seva comitiva, els vestits de brocat i seda realitzats amb un minuciós detall de la textura va acompanyada de l’evident desig de que el conjunt desprengui claredat narrativa sobre la seva significació.

El quadre mostra un cert contrast entre el realisme i espontaneïtat amb els que són plasmats els mags i els seus acompanyants, i la manera de representar a la sagrada família, més idealitzada, més formal, que recorda a altres pintures anteriors.

Qui vulgui veure l’original d’aquesta obra haurà de viatjar fins a Estocolm doncs està exposada al Museu Nacional de Suècia d’aquella ciutat.

El Museu Nacional d’Estocolm on es troba la pintura de Matthias Stom aquí comentada.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: