MAX KURZWEIL. DONA VESTIDA DE GROC

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Dona vestida de groc, per Max Kurzweil.

Les diverses tonalitats de groc del vestit.

Primer pla de la dona de groc.

 

Maximilian Franz Viktor Zdenko Marie Kurzweil (1867 – 1916), conegut simplement com Max Kurzweil, va ser un pintor i gravador austríac (va néixer a Bisenz -en alemany-, localitat que ara es coneguda com Bzenec i pertany a la República Txeca).

Ell i la seva família es van traslladar a Viena per raons comercials del pare. Allí, el 1886 va començar la seva formació artística a l’Acadèmia de Belles Arts de la capital austríaca. Posteriorment va viatjar a Paris per completar la formació a l’Académie Julian i va ser en aquesta ciutat on va exhibir el seu primer quadre. Era el 1894.

Aquell mateix any va tornar a Viena i a l’Acadèmia per estudiar retrat, però va començar a rebre la influència francesa de l’impressionisme i de la pintura a l’aire lliure que li va mostrar el camí a seguir per la utilització de colors més clars que els que venia fent servir fins aleshores.

El 1896 el van nomenar membre de la citada l’Acadèmia de Belles Arts, però l’any següent va ser un dels dinou fundadors -un altre dels més coneguts va ser Gustav Klimt- del grup anomenat Secessió de Viena, moviment artístic que va sorgir com una reacció al conservadorisme de l’Acadèmia. Precisament, ell va fer de publicista per la revista de la Secessió, que es deia Ver Sacrum.

Com pintor, Kurzweil va destacar pels seus quadres de paisatges i de retrats, i la seva pintura més famosa va ser justament un retrat de l’any 1899, el titulat Dona vestida de groc.

Tal com veiem, els braços de la retratada estan col·locats sobre la part superior d’una chaise longue que està entapissada amb un teixit estampat verd. La dona ens mira adoptant una postura relaxada. El vestit groc amb els seus diversos tons destaca sobre el sofà sense resultar estrident, gràcies a aquests tons, i encaixa bé amb el color de pell de la protagonista de la pintura.

S’ha de dir que el conjunt resulta poc convencional per l’època en què es va pintar, es nota que l’artista no seguia l’estil tradicional de l’Acadèmia sinó de la Secessió, d’aquí que el posat de la dona no sigui gens circumspecte.

Per cert, ella és Martha Gouyot, o Martha Kurzweil des que quatre anys abans s’havia casat amb el pintor. S’havien conegut a la Bretanya en un dels viatges de Kurzweil a França. Martha era la filla del tinent d’alcalde de Concarneau i aquest no va ser l’únic quadre en que li va fer de model.

L’obra pertany a la col·lecció del Wien Museum de la capital austríaca.

 

Max Kurzweil -aquí el veiem en un autoretrat- era una home de prestigi, però tenia un caràcter peculiar, melancòlic. El matrimoni amb Martha Gouyot no va anar bé i ella el va deixar el 1905. Després d’haver exercit durant quatre anys de professor de la Frauenkustschule (l’Acadèmia de Belles Arts per dones), va assassinar d’un tret a Helene Heger, alumna i amant seva. A continuació, ell es va suïcidar. Era el 1916.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: