MONUMENT FUNERARI D’OTTAVIANO FABRIZIO MOSSOTTI, PER GIOVANNI DUPRÉ

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Urània, musa de l’astronomia.

L’estàtua forma part del monument funerari de l’astrònom Ottaviano Fabrizio Mossotti.

Vista de prop de la musa.

Detall del treball de la roba.

Primer pla.

Vista general del conjunt del monument funerari.

 

A l’escultura italiana del segle XIX va destacar Giovanni Dupré, un artista de Siena que va saber reinterpretar l’estil d’Antonio Canova quan el llegat d’aquest s’estava deteriorant en fer els artistes de l’època una interpretació massa amanerada.

Dupré va començar a treballar al taller del seu propi pare i es va iniciar en la producció de còpies d’escultures renaixentistes.

Aviat va començar a destacar doncs en un concurs organitzat per l’Accademia di Belle Arti va guanyar el primer premi amb l’obra titulada El judici de Paris i a més va refermar la seva bona reputació amb una figura de mida natural d’Abel mort que, per cert, la va comprar la Duquessa de Leuchtenberg; la peça bé s’ho valia.

Més tard, en un viatge que va fer a Nàpols, va aprofitar per passar per Roma i va veure el monument funerari que Canova havia fet pel Papa Pius VI. L’obra el va impactar tant que el va influenciar per decidir adoptar un estil més pròxim al clàssic.

En aquesta línia, ens trobem amb el magnífic monument funerari que va fer per al matemàtic, astrònom i físic Ottaviano Fabrizio Mossotti (1791-1863) l’any 1867. L’obra es troba al cementiri de Pisa i, contenint les despulles d’un astrònom, és lògic que la seva tomba estigui presidida per una esplèndida imatge d’Urània, la musa de l’astronomia a qui representa en actitud meditativa i recolzada sobre llibres d’aquesta ciència.

La figura se situa estilísticament entre el naturalisme i l’academicisme.

Per realitzar l’obra, segons ell mateix va escriure, va haver de pensar el tema dia i nit perquè si no ho feia així, el resultat podria ser una obra sense brillantor, massa freda, sense reflectir vida.

No va ser ni molt menys l’únic monument que va fer seguint aquesta pauta, era la seva manera de fer inspirant-se, sobre tot, en les estàtues del gran mestre Antonio Canova.

 

Així va retratar el pintor Antonio Ciseri a Giovanni Dupré, un dels grans escultors italians del segle XIX.

 

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: