MUSCIA CLÀSSICA: LORRAINE HUNT-LIEBERSON. LORD, TO THEE

Georg Friedrich Haendel, alemany de neixement i anglès de nacionalitat, va ser un dels més grans compositors de l’època barroca i també un dels músics que més han influït en la música que es va fer posteriorment.

Va ser també, per dir-ho d’una manera planera, un “democratitzador” de la música perquè la va enfocar pensant en un públic ampli i no només basant-se en els gustos dels mecenes o la noblesa, com sovint passava.

Haendel ens ha deixat un molt gran llegat musical que sintetitza els estils anglès, alemany, francès i italià de la seva època, amb un catàleg que inclou pràcticament tots els gèneres.

Amb una producció com la seva, no és doncs d’estranyar que sigui un dels compositors que aporta més peces musicals a aquest bloc.

Avui ens fixem en un oratori, Theodora, que va compondre al 1749. L’argument fa referència a la història de la màrtir cristiana que va ser executada a Antioquia durant les persecucions de Dioclecià i als esforços del soldat romà Didymus per salvar-la mentre es debat entre l’obediència a l’autoritat i les seves conviccions:

Al segle IV d.C. el governador d’Antioquia, Valens, decreta que amb motiu de l’aniversari de l’emperador, tots els ciutadans han de fer sacrificis a les deesses Venus i Flora, sota pena de càstig si no els fessin. Per assegurar-se de que es compleixi posa al càrrec a Septimus.

Didymus, amic de Septimus, demana que els ciutadans cristians quedin lliures de càstig, cosa que denega Valens. Septimus sospita que Didymus sigui cristià.

A la comunitat cristiana, Theodora i la seva amiga Irene es troben pregant quan un missatger irromp portant noticies del decret de Valens. Irene dissuadeix als cristians de que fugin, refermant així la seva fe. Quan Septimus arriba per arrestar-los, Theodora, per sortir en defensa dels cristians, no es condenada a mort sinó a exercir la prostitució. Irene n’informa a Didymus que té la intenció de rescatar-la o morir amb ella. Així que arriba, ocultant la seva indetitat, fins la cel.la on es troba ella i li ofereix fugir.Tement per la integritat de Didymus i desitjosa de romandre fidel a la seva fe, Theodora li demana que la mati però ell la convenç de que Déu els salvarà. Didymus li dóna el seu uniforme i així disfressada, escapa quedant ell en lloc de Theodora.

Mentre, els cristians estan angoixats per la situació que estant patint. Això queda reflectit en l’ària Lord, to Thee que canta Irene que és la que veiem al vídeo:

"Lord, to Thee each night and day,
Strong in hope, we sing and pray.
Though convulsive rocks the ground,
And thy thunders roll around,
Still to Thee, each night and day,
We sing and pray.
Lord, to Thee..."

Senyor, dia i nit t’implorem i plens d’esperança et cantem lloances a pesar de que la terra tremola i el tro omple els cels. Senyor, dia i nit t’implorem, dia i nit…

La interpreta Lorraine Hunt-Lieberson, prestigiosa mezzosoprano nord-americana qui demostra tenir una bona capacitat dramàtica expressant amb els seus gests el patiment que estan sofrint. La seva veu tenia un color molt particular al que afegia una gran flexibilitat i capacitat per la musicalitat i el fraseig. Hunt-Lieberson va morir prematurament a causa d’un càncer de mama quan encara es trobava en plenitud artística.

Comparat amb d’altres oratoris de Haendel que explicaven històries de l’Antic Testament, Theodora se centra en una exploració dels sentiments interns (tal com expressa l’actuació de Hunt-Lieberson) i de la fe i la seva relació amb el poder civil. Tot i que és una peça relativament poc coneguda, Theodora està considerada com una de les grans obres haendelianes, amb una gran profunditat i una excel.lent caracterització dels personatges i les emocions. I encara que és un oratori, les escenes tenen una molt bona força teatral, de manera que se la podria considerar gairebé com una òpera sense representació.

Una de les versions que més èxit ha tingut és la que va fer Peter Sellars (el director de teatre nord-americà) pel festival de Glyndebourne. Precisament el vídeo que veiem pertany a aquesta representació. La música corria a càrrec de l‘Orchestra of the Age of Enlightenment dirigida per William Christie.

George Frideric Handel by Balthasar Denner.jpg

El geni alemany Georg Friedrich Haendel.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

A Lorraine Hunt l’afició per la música li venia de família doncs el seu pare era professor i la seva mare contralto i també professora.

Va morir amb 52 anys quan estava en la plenitud de la seva carrera.

Per saber més d’ella cliqueu aquí.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: