MUSICA CLÀSSICA: ELS CONTES D’HOFFMANN, DE JACQUES OFFENBACH

Jacques Offenbach va ser un compositor i violoncel.lista alemany (encara que es va nacionalitzar francès) creador de la comèdia musical i l’opereta moderna. Pel seu caràcter renovador, va ser un dels compositors del segle XIX més influents en la música europea, tot i que va tenir un èxit irregular.

L’afició per la música li va venir per part del seu pare que era el professor de música i compositor Isaac Juda Eberst. Com denota el nom, el pare d’Offenbach (també la mare) era jueu. També observem que el cognom del pare no és el mateix que el del fill; això és degut a què poc abans del naixement van canviar el cognom per el de la ciutat natal del pare, Offenbach, localitat propera a Frankfurt.

Com anècdota íntima de Jacques Offenbach, cal dir que va abandonar la seva religió jueva per convertir-se al catolicisme per casar-se amb l’espanyola Herminia de Alcaín. Offenbach tenia en aquell moment vint-i-cinc anys, ella divuit.

Aquest compositor jueu-franco-alemany va fundar el teatre Bouffes Parisiens que com ja dóna a entendre el nom, era un lloc on es representaven obres que reflectien l’alegria de viure de l’època, temes diverits que en alguns casos van ser adaptacions de peces de compositors clàssics. Tant les obres originals com les adaptacions eren creacions del propi Offenbach de manera que el seu teatre li va servir de plataforma per donar a conèixer la seva obra.

La creació més ambiciosa que va fer va ser Els contes d’Hoffmann, narracions musicals en les que podem veure les curioses històries d’amor que viu el personatge que portava aquest nom. I la primera d’ells es diu Olimpia, una nina autòmat que sembla que tingui vida, creada per un científic. Hoffmann s’enamora d’ella perquè no sap que és un artefacte mecànic. Encara que l’il.lús enamorat es advertit del seu error, es nega a creure-ho. A més, el creador de la nina li ven, perquè continuï enganyat, unes ulleres màgiques que fan que Olimpia sembli una dona totalment real. Fins i tot s’organitza una festa de presentació d’ella on Olimpia cantarà l’ària possiblement més famosa de l’obra: Les oiseaux dans la charmille (els ocells a l’enramada).

Aquest primer conte acabarà amb Hoffmann adonant-se per fi de la realitat quan les ulleres li cauen a terra i es trenquen i la nina acaba destrossada per algú que havia col.laborat en la seva creació, per venjar-se de l’inventor qui li devia diners.

A qui veiem fent en paper d’Olimpia és a Natalie Dessay, en aquests moments la soprano francesa de més renom internacional.

De jove, volia ser ballarina, va tenir també uns anys que es va plantejar ser actriu però, finalment, va descobrir que estava millor dotada pel cant.

Com curiositat sobre les vocacions de Dessay, s’ha d’aclarir que el seu nom real és Nathalie i es va treure la h en honor de Natalie Wood en l’època que volia ser actriu.

En aquesta desenfadada peça, la soprano francesa ens dóna tot un recital de coloratura (el terme es refereix a la melodia vocal, a la tècnica ornamental que requereix una gran capacitat a la veu lírica per executar successions de notes ràpides).

El compositor i violoncel.lista Jacques Offenbach, creador de la comèdia musical i l’opereta moderna.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

Natalie Dessay, una de les grans de la lírica actual.

La seva pàgina web és: http://www.natalie-dessay.com/?lg=en

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: