NICOLE KRAUSS. EN UNA SELVA OSCURA

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

 

En una selva oscura ens narra les peripècies de dos personatges que busquen escapar -d’aquí el títol- de la fosca selva de la vida en la que viuen atrapats.

Per un costat Jules Epstein, un advocat novaiorquès d’èxit qui, després de jubilar-se, ha desaparegut sense deixar rastre. Per la gent que li era més propera, la desaparició d’aquest home de marcat caràcter, acostumat a ser el millor en tot, solament la poden explicar pels cops que la vida li va donar en els últims temps. Així, consternat per la mort dels seus pares, Epstein va posat fi al seu matrimoni de trenta sis anys de durada i, tocat per la malaltia de la “caritat extrema” va hipotecar el seu pis de la Cinquena Avinguda, es va desprendre de les seves pertinences i va marxat a Tel Aviv on s’ha instal.lat a l’Hotel Hilton.   

Al mateix hotel s’allotja Nicole, una novel.lista que, en plena crisi personal, ha deixat al seu marit i els seus dos fills a Brooklyn amb l’esperança de què les vistes a la piscina en la que acostumava a banyar-se de petita, durant les vacances familiars, facin el miracle d’acabar amb el seu bloqueig creatiu. Però quan un enigmàtic professor de literatura jubilat la contracta per rematar una suposada obra de teatre de Kafka, la dona es veu embolicada en un misteriós assumpte, serà un estrany incident que donarà al context un ambient de malson i d’intriga que obrarà en ella una sorprenent transformació.

Solament els molt bons escriptors són capaços de separar la seva realitat de la seva ficció i únicament els més ben dotats s’atreveixen a anar més enllà i prenen la seva vida com matèria narrativa transformant-la segons necessitats, es converteixen en conillets d’Índies de la seva pròpia obra per veure fins on els pot portar la seva escriptura i quins són els límits. Doncs aquest és el cas de Nicole  Krauss, autora d’aquesta obra.

Es podria dir que Krauss ha escrit una mena de Divina Comèdia adaptada al segle XXI perquè a En una selva oscura també trobem inferns, purgatoris i paradisos. Si Dante al segle XIV perseguia la llum esfèrica de Beatriu, els protagonistes de la novel.la que aquí comentem persegueixen una ombra de les seves pròpies identitats perdudes. L’obra és la història en paral.lel de la crisi vital d’Epstein i Nocole, els dos jueus acomodats que decideixen allunyar-se de les seves llars novaiorqueses i viatjar fins Tel Aviv, una ciutat amb llum mediterrània i amenaces de bomba, amb els seus soldats adolescents i Gaza i Cisjordània flotant en l’ambient. Curiosament, aquests personatges que no es coneixen però que tenen conflictes similars, que se senten perduts i busquen una solució fugint a Israel, s’allotgen, com explicàvem, en el mateix hotel, un monstre de formigó que amaga una metàfora que té un significat que solament es revelarà al final i hem de ser nosaltres, els lectors, els que haurem de decidir si la metàfora és salvadora o terrible.

En el cas de Nicole, el seu matrimoni feia agües i com dèiem, deixa la família a Brooklyn per intentar a Israel alleujar la seva paràlisi creativa i els seus problemes emocionals. i no és gratuït que la protagonista es digui Nicole com l’autora del llibre perquè aquesta última també està sortint d’un matrimoni trencat i les dues dones, la de ficció i la real, estan travessades per una mateixa preocupació: la voluntat d’escapar d’una narració convencional (literària, existencial…).

Per això En una selva oscura defensa la fugida cap a allò que és desconegut per oposició a l’actual mentalitat de que tot i tots hem d’estar connectats i sobreinformats. Es per aquesta raó que Jules Epstein, home ric, desapareix a Tel Aviv com resultat d’un exercici de despossessió: es divorcia de la seva dona, es desprèn de la seva col.lecció d’art, dels seus diners i fins i tot d’una identitat que ja no li serveix. Si Nicole, per la seva banda, pretén despullar-se de sí mateixa, Epstein busca pràcticament l’aniquilament de qui és: els dos volen arribar al seu propi buit a partir del qual es reconstruirien.

Es aquesta una molt original novel.la de narrativa experimental associada a situacions molt personals en la que la vibrant Tel Aviv i la figura literària de Kafka tenen juguen el seu paper. Amb una prosa elegant i àgil, Krauss pretén que el lector es qüestioni com ens construïm com persones, com ho fem a partir de les influències que rebem des de petits i com pot això esdevenir massa rígid quan hauríem de tenir més llibertat per crear-nos. La conclusió és que la vida consisteix precisament en canviar.

Avalada per autors com Joseph Brodsky, Philip Roth i Susan Sontag, Nicole Krauss és un dels grans noms de la narrativa nord-americana actual.

Després del seu magnífic debut el 2005 amb La història de l’amor -novel.la traduïda a més de trenta idiomes-, el seu prestigi ha continuat creixent.

Després d’alguns anys de sequera, ha tornat amb En una selva oscura, obra que va publicar el 2017 però que no ha sigut fins ara que ha arribat al nostre mercat.

El seu web és https://www.nicolekrauss.com/

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: