OFFENBACH. ELS CONTES D’HOFFMANN

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –


 

Jacques Offenbach va ser un compositor i violoncel.lista alemany (encara que es va nacionalitzar francès) creador de la comèdia musical i l’opereta moderna. Pel seu caràcter renovador, va ser un dels compositors del segle XIX més influents en la música europea, tot i que va tenir un èxit irregular.

L’afició per la música li va venir per part del seu pare que era el professor de música i compositor Isaac Juda Eberst. Com denota el nom, el pare d’Offenbach (també la mare) era jueu. També observem que el cognom del pare no és el mateix que el del fill; això és degut a què poc abans del naixement van canviar el cognom per el de la ciutat natal del pare, Offenbach, localitat propera a Frankfurt.

Com anècdota íntima de Jacques Offenbach, cal dir que va abandonar la seva religió jueva per convertir-se al catolicisme per casar-se amb l’espanyola Herminia de Alcaín. Offenbach tenia en aquell moment vint-i-cinc anys, ella divuit.

Aquest compositor jueu-franco-alemany va fundar el teatre Bouffes Parisiens que com ja dóna a entendre el nom, era un lloc on es representaven obres que reflectien l’alegria de viure de l’època, temes divertits que en alguns casos van ser adaptacions de peces de compositors clàssics. Tant les obres originals com les adaptacions eren creacions del propi Offenbach, de manera que el seu teatre li va servir de plataforma per donar a conèixer la seva obra.

La creació més ambiciosa que va fer va ser Els contes d’Hoffmann, narracions musicals en les que podem veure les curioses històries d’amor que viu el personatge que portava aquest nom. I el primer d’ells es diu Olimpia, una nina autòmat que sembla que tingui vida, creada per un científic. Hoffmann s’enamora d’ella perquè no sap que és un artefacte mecànic. Encara que l’il.lús enamorat es advertit del seu error, es nega a creure-ho. A més, el creador de la nina li ven, perquè continuï enganyat, unes ulleres màgiques que fan que Olimpia sembli una dona totalment real. Fins i tot s’organitza una festa de presentació d’ella on Olimpia cantarà l’ària possiblement més famosa de l’obra: Les oiseaux dans la charmille (els ocells a l’enramada) que és la que escoltem al vídeo.

Aquest primer conte acabarà amb Hoffmann adonant-se per fi de la realitat quan les ulleres li cauen a terra i es trenquen i la nina acaba destrossada per algú que havia col.laborat en la seva creació, per venjar-se de l’inventor qui li devia diners.

A qui veiem fent el paper d’Olimpia és a Diana Damrau, una de les grans sopranos alemanyes de l’actualitat. S’ha especialitzat en interpretacions d’obres de Mozart, Strauss i Mahler.

El seu debut musical es va produir als quinze anys cantant en el musical My Fair Lady però el debut operístic va ser a l’any 1995. A partir d’aquell moment li van començar a arribar contractes, senyal inequívoc de la seva qualitat. I ja a partir del 2002 la veiem aparèixer als principals teatres d’òpera de tot el mon.

El el vídeo la veiem en un registre ben diferent al que seria una obra d’Strauss, per exemple, i ens ofereix una actuació realment sorprenent.

 

Jacques Offenbach va ser un dels compositors més influents en la música popular europea del segle XIX.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

L’alemanya Diana Damrau és una de les grans sopranos de l’actualitat.

El seu web és: http://diana-damrau.com/de/

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: