• Home
  • /
  • Pintura
  • /
  • Kroyer
  • /
  • P. S. KRØYER. CAPVESPRE D’ESTIU A LA SØNDERSTRAND D’SKAGEN

P. S. KRØYER. CAPVESPRE D’ESTIU A LA SØNDERSTRAND D’SKAGEN

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Capvespre d’estiu a la Sønderstrand d’Skagen, per P.S. Krøyer.

Les dues figures femenines de més a prop.

El paisatge de la platja.

 

Peder Severin Krøyer (1851-1909) va ser un important pintor danès.

En realitat, ell va néixer a Noruega (A Stavanger), però va créixer a Copenhaguen. Això va ser degut a que la seva mare havia sigut considerada no apta per cuidar-lo, així que del petit es van ocupar Bertha Cecilie Gjesdal, germana de la mare, i l’espòs de Bertha, el zoòleg danès Henrik Nikolai Krøyer qui va donar el cognom al nen.

Peder Severin va començar la seva educació artística molt aviat, a l’edat de 9 anys amb classes particulars, i es va matricular a l’Institut Tècnic de Copenhaguen. Tres anys després se li concedia la medalla d’or i una beca.

El seu debut oficial com pintor va ser el 1871 amb el retrat d’un amic, el també pintor Frans Schwartz.

P.S. Krøyer (va ser més conegut per solament les inicials per no fer el nom tan llarg) va destacar per la qualitat del seu dibuix i la tendència a representar el món danès del seu temps. Però no va ser fins al seu viatge, primer a Madrid, on va entrar en contacte amb la pintura de Velázquez, i després a París, on el va fascinar la manera d’afrontar el paisatge que tenia Monet, que el danès va començar la carrera amb l’estil que el va fer famós.

Un dels fets que també el van marcar va ser el d’anar a la població marítima de Skagen, a la punta més septentrional de la península de Jutlàndia, on un grup d’artistes havia fixat la seva residència per avançar en el camí que portava a un postimpressionisme d’alt contingut simbòlic. Així, a l’estiu de 1882, Krøyer va arribar a l’hotel Brønden d’aquella localitat costanera que estava regentat per Degan Brønden i la seva germana Anna qui estava casada amb el pintor Michael Archer.

El 1889 va conèixer a París la també pintora i futura arquitecta Marie Triepcke amb la que es va casar i amb qui es va instal·lar a Skagen els següents estius. Allí, Marie va tornar a veure i relacionar-se amb la seva amiga Anna Archer a qui havia conegut a París.

Un dia d’estiu de 1892, les dues parelles van quedar per sopar plegats i les dues dones van sortir a fer un passeig per la platja. Krøyer les va fotografiar mentre caminaven i parlaven tranquil·lament sobre la sorra, i com que la imatge li va encantar, l’any següent va decidir traslladar-la al llenç. I el quadre que en va sortir titulat Capvespre d’estiu a la Sønderstrand d’Skagen acabaria sent una de les pintures més famoses de Krøyer.

L’obra és una bona mostra de la pintura atmosfèrica d’aquell període. El que aquí ens ofereix Krøyer és una platja gairebé “espiritualitzada” evitant així l’efecte impressionista: solament sorra blanca i les petjades de Marie i Anna, concentrant l’atenció en com Marie escolta les confidències d’Anna a la que porta agafada pel braç, sense més testimoni que l’horitzó que s’obre al fons amb fins núvols i la mar calmada.

A part de confidències, les dues comparteixen el color groc dels cinturons que trenca la caiguda dels vestits blancs.

Krøyer va pintar moltes escenes de platja com si fos un Sorolla nòrdic, però ninguna altra va obtenir la popularitat d’aquesta.

El quadre forma part de la col·lecció del Museu d’Skagen.

 

J.S. Krøyer va acabar cec, i encara quan tenia moltes dificultats per veure, va continuar pintant fins que li va resultar impossible.

Aquí el veiem retratat pel seu col·lega Laurits Tuxen.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: