PINTURA: EN LA TERRASSA, DE RENOIR

Un dels pintors impressionistes més importants i populars va ser el francès Pierre-Auguste Renoir.

Dins del grup d’impressionistes se’l va conèixer con el pintor de la bellesa per la seva forma de fer i els temes que representava, oferint una interpretació més sensual, més inclinada a l’element ornamental i amable.

Certament no incidia massa en els temes més aspres de la vida moderna com sí van fer Van Gogh o Manet; sempre va mantenir un peu en la tradició i es va posar en relació amb els pintors del segle XVIII que mostraven la societat galant del Rococó.

Així, les seves creacions mostren alegria de viure, fins i tot quan els protagonistes son treballadors. Sempre son personatges que es diverteixen en una naturalesa agradable. Se’l podria doncs emparentar amb Matisse tot i la diferència d’estils.

Va tractar temes amb flors, dolces escenes de nens i dones, i el nu femení que recorda a Rubens per les formes gruixudes. En quant a l’estil i tècnica, amb una paleta lluminosa i vibrant, se li noten influències de Corot.

Un quadre en el que podem apreciar bastants d’aquests trets és En la terrassa que va realitzar l’any 1881,

Es tracta d’un deliciós homenatge a la primavera, a la joventut i a la bellesa que Renoir va pintar a la terrassa del restaurant de la família Fournaise. a Chatou, a la ribera del Sena. En aquest mateix lloc ja havia pintat sis anys abans Dinar al restaurant Fournaise.

Un dia, dinant en aquest lloc, Renoir estava parlant amb el pintor nord-americà James McNeill Whistler a qui li va proposar ajornar un viatge a Londres perquè trobava que el temps que feia a Chatou era bo i acompanyaria la realització de la pintura En la terrassa pel qual ja tenia les models.

En el quadre, una d’elles, la més gran, porta un vestit blau de franel.la amb alguns adornaments que resalta especialment. El cap el té cobert amb un barret vermellós amb algunes roselles. Rere de les dues protagonistes hi ha una barana de ferro forjat i més enllà la representació d’una esplendorosa natura molt colorista amb el riu de color blau molt clar. Les dues noies -la més petita també porta un barret amb flors- no estaven emparentades en la realitat però quan el marxant d’art Paul Durand-Ruel va comprar el quadre, el va batejar com Dues germanes, d’aquí que també se’l conegui per aquest títol.

Aquesta obra exemplifica bastant l’opció estètica de Renoir que sempre va preferir, com hem dit abans, pintar allò que considerava bell, eludint tot tipus de dramatismes. Es per això que sempre va preferir representar la primavera o l’estiu i no l’hivern. Aquest concretament el va pintar en primavera i com a ell li agradava: amb la natura en flor fins i tot als caps de les noies i a la cistella. A l’estiu ja el tenia venut a l’esmentat marxant.

Qui vulgui veure l’original d’aquest quadre haurà de viatjar fins als Estat Units doncs es troba exposat a l?institut d’Art de Chicago.

Pierre-Auguste Renoir, un impressionista una mica atípic: es va centrar en temes amables i bells.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: