• Home
  • /
  • Pintura
  • /
  • Goya
  • /
  • PINTURA: ISABEL COBOS DE PORCEL, PER FRANCISCO DE GOYA

PINTURA: ISABEL COBOS DE PORCEL, PER FRANCISCO DE GOYA

Portrait of Doña Isabel de Porcel by Francisco Goya.jpg

Francisco de Goya, el geni de Fuendetodos, Zaragoza, va suposar per la història de l’art el començament de la pintura contemporània. Al mateix temps, va ser un precursor de les pintures d’avantguarda del segle XX.

Avui ens fixem en un quadre que va realitzar l’any 1806: el Retrat de Isabel Cobos de Porcel.

D’entrada, s’ha de dir que els retrats femenins dels primers anys del segle XIX son possiblement els millors de la producció de Goya. En el cas que ens ocupa, es tracta d’un retrat d’Isabel Cobos Velasco, una noia andalusa, de Ronda, de vint-i-cinc anys, segona esposa d’Antonio Porcel, un liberal de l’època que li doblava l’edat. La parella s’havia conegut cinc anys abans a Madrid. Porcel era amic de Jovellanos, el famós escriptor i polític, que va ser qui el va posar en contacte amb Goya que curiosament vivia a prop d’on residia el matrimoni.

La pintura ens mostra a Isabel retratada de mig cos vestint una camisa blanca i portant mantellina negra, típica de les majas madrilenyes de l’època. Tot i aquesta indumentària de maja, la riquesa de les teles i l’aspecte de la noia mostren una elegància més bé aristocràtica. Cal aclarir que en determinats moments, la moda entre les classes acomodades espanyoles imitava els vestits de les classes populars.

Destaca el gest decidit del braços, especialment de l’esquerre fent nanses i la seguretat del seu gest. Està col.locada de mig perfil amb el cos girat cap a la seva esquerra mentre que el cap compensa l’escorç amb un gir cap a la dreta.Es un gest xulesc que aporta al quadre un to totalment naturalista. Observis que es vol donar sensació de verisme i profunditat sense haver de representar ni un sol objecte, ni arquitectura ni paisatge que ho remarqui. No més hi ha la noia.

En quant als aspectes tècnics, destaca el contrast entre les puntes de veladures de la mantellina i els matisos de seda de la camisa que es transparenten sota la gasa negra i estan suaument graduats amb el to rossenc del rostre d’Isabel Cobos. S’aprecia una pinzellada solta i segura que no recorre a detalls preciosistes que podrien recarregar la imatge. El fort focus de llum que rellisca pel pit accentua l’elegant color fosc de la mantellina.

Goya apreciava especialment aquest quadre i per això el va voler exposar a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de la capital madrilenya.

Aquest gust de Goya ha estat sempre compartit perquè el retrat d’Isabel Cobos de Porcel és un dels més populars que té el pintor aragonès.

Qui vulgui veure aquesta pintura al natural haurà de viatjar fins a Londres doncs es troba exposada al National Gallery.

I si alternativament voleu veure el quadre a pantalla completa o passejar-vos per ell, cliqueu aquí.

Així es va autoretratar Goya als trenta-set anys, un període de la seva vida en el que residia a Madrid i es va introduir en els cercles aristocràtics. De fet ja era el retratista de moda de les classes acabalades madrilenyes.

Fer saber més d’ell cliqueu aquí.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: