RALPH GIBSON

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

Trobada.

La porta.

Llavis

Duplicitat.

Geometries.

L’ombra.

Aferrant-se.

Home i fum.

Doble perfil.

Dibuixant la imatge.

 

La bellesa de la dona és infinita.

Aquesta frase la va pronunciar el fotògraf del que parlem avui, el nord-americà Ralph Gibson.

Encara que reconeix que la frase podria no ser seva, considera que ho és. Una bona part de la seva obra té la dona com protagonista.

Fer-se fotògraf li va costar no solament esforç sinó també diners. Va voler publicar un llibre el 1970 amb les seves fotos, The Somnambulist,  i va haver de pagar 4.000 $ per fer-ho. I no era tot, devia mesos de lloguer i havia donat en penyora les tres càmeres Leica que tenia. Tenia trenta anys i un present econòmic més bé negre.

Però aquest tràngol marcaria el inici d’una carrera llarga i d’èxit, un canvi brusc perquè va passar de ser un pobre desconegut (pobre en sentit literal) a sortir als diaris, a donar conferències i fer tallers. La fama li va arribar ràpid.

Va publicar dos llibres més, Dejà-Vu i Days at Sea, aquests òbviament sense haver d’avançar ni un dòlar, que juntament amb el primer es va convertir en la seva famosa Trilogia Negra. Avui dia porta més d’una vintena de llibres publicats.

La manera com va arribar a la fotografia també va ser curiosa: als setze anys va deixar els estudis per allistar-se a la Marina i en el seu primer dia al camp d’instrucció va ser seleccionat aleatòriament per assistir a l’escola naval de fotografia. Per aquesta casualitat que va marcar la seva vida, Gibson diu que la fotografia era el seu destí, ell no la va escollir, va ser la fotografia qui el va escollir.

Després, el 1960 amb vint-i-un anys, es va mudar a Califòrnia on arribaria a ser ajudant de la famosa fotògrafa Dorothea Lange. Allí va guanyar certa notorietat com fotògraf per revistes i sis anys més tard es va instal.lar a Nova York on durant un breu temps va treballar l’agència Magnum, aquí com ajudant d’un altre il.lustre, Robert Frank.

Però Gibson ja tenia vint-i-set anys i s’adonava de què no estava prou interessat en continuar una carrera que estava més vinculada al fotoperiodisme. El que volia, utilitzant les seves pròpies paraules, era “fer fotografies que es poguessin mirar durant molt de temps, fotografies no efímeres, fotografies que fossin fetes per durar i que poguessin aguantar  un contingut molt profund; això és el contrari a la feina que es fa pels mitjans de comunicació”.

En aquella època, dormia durant el dia i vivia durant la nit, cosa que el va donar una relació “diferent” amb la realitat. Feia fotografies sota aquesta influència i va entendre que la càmera li era un instrument per localitzar “realitats somiades”. Així va publicar imatges amb components onírics, abstractes i altres eròtiques, ombrejades i misterioses. Com en un somni, els protagonistes, persones o objectes, semblaven connectar amb una lògica un punt fantasmagòrica.

En altres fotografies va barrejar dues imatges individuals perquè amb la seva combinació sorgís una tercera que quedava a la ment de l’espectador.

Es per això que molts qualifiquen Gibson de fotògraf surrealista, però en realitat la seva obra és molt més amplia doncs és també molt conegut en el món de la fotografia per moda, però probablement la feina més suggerent és la que té a veure amb les imatges de to surrealista.

En els molts llibres que ha publicat, a diferència d’altres fotògrafs, gairebé no incorpora text perquè entén que “aquells que estiguin prou interessats en la seva obra son suficientment intel.ligents com per no preguntar i formular-se per ells mateixos les interpretacions”.

Ralph Gibson creu que les fotografies son millors que el fotògraf i que l’art és millor que l’artista.

El seu web és http://www.ralphgibson.com/

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: