RAMON CASAS. EN EL CLAUSTRE

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

En el claustre, per Ramon Casas.

Els elements més clars de la composició: finestres i religiosa.

Detall de l’espai esquerre del quadre.

Detall de l’espai dret del quadre.

 

El pintor, dibuixant i cartellista barceloní Ramón Casas va ser un dels més importants impulsors del modernisme català.

Com que com estudiant no va ser un noi massa bo, ràpidament es va bolcar cap al vessant artístic, formant-se a Barcelona amb el mestre Joan Vicens. Posteriorment es va perfeccionar a Paris on va viure entre 1890 i 1894.

En les seves primeres obres va plasmar interiors i exteriors de Paris utilitzant concepcions modernistes.

A la seva tornada a Barcelona va continuar conreant aquesta tendència, sobre tot en els seus quadres d’interiors amb figures femenines, però es va sentir també atret per la pintura històrica, en particular per la plasmació d’esdeveniments contemporanis que va pintar en quadres de gran format amb multitud de figures i dotats en alguns casos d’una forta intensitat dramàtica.

També les processons i els balls estaven entre els seus temes favorits.

Fa uns dies es va donar una circumstància poc freqüent en una obra d’en Casas: una de les seves pintures va ser subhastada. Es la que aquí veiem titulada En el claustre que va realitzar cap al 1920.

I aquest claustre és el de San Benet del Bages, un monestir que va ser convertit en casa particular i fàbrica tèxtil al segle XX: va ser la mare d’en Casas, Elisenda Carbó, qui el va comprar el 1907 i pel pintor va resultar un lloc molt inspirador per la seva tranquil·litat. Com que Casas va representar monges en alguns dels seus quadres, aquest dedicat al monestir no podia ser menys i en va fer una representació contemplativa i intimista amb un tractament de llum llanguit, gairebé velat per una fina capa de pigment.

La composició destaca també per la combinació del fons en colors terrosos i verds on solament hi ha dues protagonistes rellevants en blancs: la llum de les finestres i la figura de la religiosa. El pintor barceloní va transformar la naturalesa en efectes de llum i color i s’aprecia una certa manca de precisió en el dibuix amb la pretensió de mostrar-ho tot com un ens unificat un punt eteri que suggereixi introspecció i inviti a la meditació.

Ah, i per aquells que estiguin interessats en saber com va anar la subhasta, els direm que el quadre no va trobar comprador.

 

Ramon Casas, un dels grans artistes del modernisme.

Per saber més d’ell cliqueu aquí.

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: