REBECCA BELMORE. MARGINAL

– O – O – O – O – O – O – O – O – O –

 

Fringe, per Rebecca Belmore. Els collarets tenen un doble sentit: representen la ferida però també són símbol de capacitat de supervivència.

 

Presentem una artista interdisciplinar canadenca: Rebecca Belmore.

Es d’origen anishinaabe, un conjunt de tribus del nord d’Amèrica estretament relacionades que comparteixen llengües algoloquines (aquells que hagin llegit la novel·la de James Fenimore Cooper o vist la pel·lícula de Michael Mann L’últim dels mohicans, sàpiguen que el mohicà és una d’elles).

Un dels element distintius de l’art de Belmore és la implicació política i social que es pot apreciar en les seves fotografies, pintures, instal·lacions o performances. I en són un munt que ha pogut exhibir internacionalment des de l’any 1986: ha representat dues vegades a Canadà a la Biennal de Sydney, ha participat també en la Biennal de Venècia en la que va ser la primera vegada que un/a artista aborigen representava a Canadà a l’esdeveniment (era el 2005), a la Biennal de Tirana va participar a Sweet Taboos, a la Biennal de La Habana….

La seva obra s’ocupa de la història, la veu -per presència i per absència- la identitat i el lloc, entre d’altres temes. L’enfocament que dona a les seves representacions amb contingut polític és invertint les narratives oficials utilitzant materials i gestos significatius.

Sovint utilitza el cos per fer palesa la violència i la injustícia que es va emprar contra les Primeres Nacions (els occidentals en diem pobles primitius) i especialment contra les dones. Però també reflecteix la seva capacitat de resistència per sobreviure.

Un exemple el tenim a l’encapçalament d’aquesta crònica: és l’obra Fringe (marginal).

Una figura femenina adopta una postura reclinada que ens recorda moltes obres d’art europees al llarg de la història en les que la dona apareix en una posició similar. Però més enllà de la postura, aquí hi ha una diferència important: mostra una gran ferida que va des de l’espatlla fins al maluc. La profunda cicatriu és, òbviament en aquest cas, un efecte especial del maquillatge, i la sang que cau del llarg tall està composta per petits collarets vermells. Aquest detall evoca tant l’herència de Belmore com el trauma causat als pobles indígenes.

Tot i la gravetat de la ferida de la dona, Fringe tracta també de la curació: la cicatriu no desapareixerà mai però està cosida amb collarets que simbolitzen la força i la capacitat de supervivència dels indígenes.

L’obra la va fer l’any 2007 i forma part de la col·lecció del Minneapolis Institute of Art.

 

Nascuda a Upsala, Canadà, Rebecca Belmore es d’origen anishinaabe. Actualment viu a Montreal.

El seu web és https://www.rebeccabelmore.com

Deixa un comentari

Labellesa.cat és un blog cultural on podràs trobar informació de cultura catalana i internacional sobre cinema, dansa, teatre, fotografia, música, art i literatura entre d’altres. Estigues al dia de les darreres novetats i tendències culturals amb el nostre contingut original, dinàmic i fresc!

¿Vols estar al corrent de tots els esdeveniments culturals? Introdueix el teu mail aquí: